Commission
des Affaires sociales, de l'Emploi et des Pensions |
Commissie voor Sociale Zaken, Werk en Pensioenen |
du Mercredi 28 février 2024 Matin ______ |
van Woensdag 28 februari 2024 Voormiddag ______ |
Le développement des questions commence à 11 h 44. La réunion est présidée par Mme Cécile Cornet.
De behandeling van de vragen vangt aan om 11.44 uur. De vergadering wordt voorgezeten door mevrouw Cécile Cornet.
01.01 Valerie Van Peel (N-VA): Mevrouw de voorzitster, mijnheer de minister, bij voorbaat dank ik u voor uw bereidheid om deze vraag te beantwoorden, omdat het voor u niet zo'n plezante vraag is.
Het gerechtelijk onderzoek naar corruptie binnen de Limburgse socialistische mutualiteit loopt nog. Hier en daar komt wel al eens wat naar buiten. Een relatief recent nieuwsbericht is dat Tony Coonen zijn vriendin en dochter een fictieve job gegeven zou hebben bij zijn vennootschap, die banden had met De Voorzorg. Op die manier werden onder meer sociale rechten uitgeput. Ik denk dat ik u niet ervan hoef te overtuigen dat iets dergelijks absoluut niet kan. Daarnaar vraag ik ook niet.
Mijnheer de minister, wel wil ik weten wat de link is tussen Panta Rhei, de vennootschap van Tony Coonen, en De Voorzorg Limburg. Had De Voorzorg specifieke opdrachten aan Panta Rhei uitbesteed? In welke mate is de CDZ op de hoogte van die samenwerking? Vooral dat laatste is belangrijk.
In 2022 hebt u artikel 43 van de ziekenfondswet aangepast. Het doel was om de controle van de CDZ op de verbonden entiteiten te verstrengen, wat absoluut een goede zaak is. In welke mate voldoet die wetsaanpassing om dergelijke zaken naar boven te brengen? Was de CDZ op de hoogte van die belangenvermenging? Zo neen, hoe komt dat dan? Moeten de verplichte verslagen ook melding maken van persoonlijke banden tussen leden van het ziekenfonds en de verbonden entiteiten? Is die verplichting reeds ingevoerd? Zo neen, waarom niet?
Welke stappen kan de CDZ nog zetten bij eventuele bedenkingen en worden die stappen ook werkelijk gezet? Met andere woorden, volstaat de wetswijziging van 2022 om dergelijke vormen van fraude en nepotisme – daarvan is duidelijk wel sprake – op te sporen? Zo neen, ziet u nog verbeteringen mogelijk?
01.02 Minister Frank Vandenbroucke: Ik wil beginnen met het volgende. Dit is toch wel belangrijk. Gelet op het feit dat deze vragen passen in verschillende lopende gerechtelijke onderzoeken kan ik geen commentaar geven op de concrete elementen van het dossier dat u aanhaalt. Ik moet er ook op wijzen dat er voor de personeelsleden en de leden van de raad van de controledienst een discretieplicht van toepassing is, die is opgenomen in artikel 59 van de wet van 6 augustus 1990. Ik kan en mag dus niet op concrete elementen ingaan. Algemeen kan ik u wel zeggen dat de controledienst slechts een controlebevoegdheid heeft ten aanzien van de mutualistische entiteiten en niet ten aanzien van derden waarmee men samenwerkt.
Ik wil eraan herinneren dat, onder andere om mogelijke problemen van belangenvermenging te vermijden en om de samenwerking van de ziekenfondsen met derden zo transparant mogelijk te laten verlopen, er in 2020 een wijziging van de wet van 6 augustus 1990 aan het Parlement werd voorgelegd en goedgekeurd, u verwees daar ook naar, waarin nieuwe bepalingen zijn opgenomen die toch een paar belangrijke doelstellingen hebben.
Ik wil dat toch even hernemen omdat ik denk dat dit voor de toekomst belangrijk is. Ten eerste, belangenconflicten vermijden. Men moet onder meer kijken naar de artikelen 21bis, § 3, tweede lid, en 23ter van de wet van 6 augustus 1990. De wet bepaalt hierin dat de bijzondere gevolmachtigden, die een mutualistische entiteit voor een specifieke juridische handeling of een serie van juridische handelingen kunnen vertegenwoordigen, zich niet in een toestand van een belangenconflict mogen bevinden.
Leden van de raad van bestuur of van een comité bedoeld in artikel 23, § 2, van de wet, waaraan een deel van de bevoegdheden van de raad van bestuur werden gedelegeerd, kunnen niet deelnemen aan de beraadslaging over aangelegenheden die henzelf of hun familieleden tot en met de vierde graad rechtstreeks aanbelangen. Zij kunnen evenmin deelnemen aan de stemming over die aangelegenheden.
Bovendien mag de bestuurder of het lid van een comité met een rechtstreeks of onrechtstreeks belang van vermogensrechtelijke aard dat strijdig is met het belang van de mutualistische entiteit, niet deelnemen aan de beraadslaging en de stemming over het punt. Hij of zij dient dergelijke tegenstrijdige belangen voorafgaandelijk mede te delen aan de andere leden van het orgaan. Zijn of haar verklaring en toelichting over de aard van het strijdige belang moeten worden opgenomen in de notulen.
Wanneer de meerderheid van de aanwezigen of vertegenwoordigde bestuurders een belangenconflict hebben, wordt de beslissing aan de algemene vergadering voorgelegd. Ingeval de algemene vergadering de beslissing goedkeurt, kan de raad van bestuur of het comité die uitvoeren.
De raad van bestuur of het comité omschrijft in de notulen de aard van de beslissing en de vermogensrechtelijke gevolgen daarvan voor het ziekenfonds of de landbond en verantwoordt ook de genomen beslissing.
Dat deel van de notulen wordt in zijn geheel opgenomen in het jaarverslag of in het document dat samen met de jaarrekeningen wordt overgelegd. De notulen worden meegedeeld aan de revisor. In zijn verslag dat hij aan de controledienst meedeelt, bedoeld in artikel 47 van de wet, beoordeelt de revisor de gevolgen voor het ziekenfonds of de landsbond van de beslissingen waarvoor een strijdig belang werd vastgesteld.
Het ziekenfonds of de landsbond kan de nietigheid vorderen van de beslissingen van de raad van bestuur of het comité die in strijd zijn met die regels, indien de andere partij bij die beslissing op de hoogte was of had moeten zijn van deze overtreding. Mocht de CDZ vaststellen dat er een probleem zou zijn bij een mutualistische entiteit in dat verband, dan zou hij de regularisatie van de situatie kunnen eisen en/of een sanctie aan de mutualistische entiteit kunnen opleggen.
De wijzigingen die we hebben ingediend en die goedgekeurd werden, moeten een betere omkadering verzekeren van de relaties tussen mutualistische entiteiten en derden waarmee ze samenwerken, onder meer maar niet uitsluitend de verbonden entiteiten. Ik verwijs naar artikel 43 van de wet. Zo beoogt de wet het creëren van transparantie, onder andere via een aangepaste rapportering aan de algemene vergaderingen van de mutualistische entiteiten, aan de hand van een vast model dat toelaat om een dynamisch beeld te krijgen van de aanvullende verzekering in al haar dwarsverbanden.
De aangestelde revisor en de controledienst zullen erop toezien dat de rapportering gebeurt conform de gewijzigde regelgeving.
Naast de verslaggeving aan de algemene vergadering en het verslag van de revisor beoogt de wetswijziging een beter kader te bieden voor bepaalde vormen van samenwerking en de belangen van de mutualistische entiteiten beter te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van bepaalde handelingen en beslissingen van verbonden entiteiten. Alhoewel de controledienst enkel bevoegd is om de mutualistische entiteiten te controleren, voorziet de wet nu ook dat, als een derde entiteit waarmee een ziekenfonds samenwerkt de verplichting door de wet en haar uitvoeringsbesluiten niet naleeft, de controledienst het betrokken ziekenfonds wel zal kunnen sanctioneren.
Naast die specifieke bepaling werden ook in andere wetsontwerpen die tijdens deze legislatuur werden aangenomen, grotere controlebevoegdheden aan de landsbonden toevertrouwd, onder andere om het goed beheer van het ziekenfonds te verzekeren. De nieuwe wetsbepalingen zijn pas in 2022 en 2023 in werking getreden – die timing is belangrijk –, maar ik ben ervan overtuigd dat al die maatregelen in de toekomst zullen bijdragen aan een efficiënter, doeltreffender en transparanter beheer van de ziekenfondsen. Dat is natuurlijk geen antwoord op uw punctuele vraag, maar daarover kan ik, zoals eerder gezegd, geen uitspraken doen.
01.03 Valerie Van Peel (N-VA): Mijnheer de minister, ik begrijp het natuurlijk wel dat u geen uitspraak mag doen over de punctuele vraag.
U had wel een veelzeggende opmerking kunnen formuleren. Dankzij de aanpassing van artikel 43, die we hebben gesteund, is er zeker meer controle mogelijk. De vraag blijft echter, hypothetisch gezien, of een zaak als die van de heer Coonen naar boven zou zijn gekomen. Zou met de nieuwe regelgeving naar boven zijn gekomen dat een dochter, een familielid van iemand in dienst is? Als ik u goed heb gehoord, blijft het antwoord op die vraag neen. De nieuwe regelgeving zorgt er niet voor dat dergelijke constructie van nepotisme aan het licht komt.
01.04 Minister Frank Vandenbroucke: Ik kan daarover geen uitspraak doen, omdat ik ook over het dossier geen uitspraak kan doen.
L'incident est clos.
Het incident
is gesloten.
La présidente: Les questions n° 55041035C, n° 55041036C et n° 55041037C de M. Josy Arens sont transformées en questions écrites.
La réunion publique de commission est levée à 11 h 54.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 11.54 uur.