Commission
de l'Économie, de la Protection des consommateurs et de l'Agenda numérique |
Commissie voor Economie, Consumentenbescherming en
Digitale Agenda |
du Mercredi 27 mars 2024 Matin ______ |
van Woensdag 27 maart 2024 Voormiddag ______ |
La réunion publique de commission est ouverte à 10 h 22 et présidée par M. Stefaan Van Hecke.
De openbare commissievergadering wordt geopend om 10.22 uur en voorgezeten door de heer Stefaan Van Hecke.
01.01 Sander Loones (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, we naderen het einde van de legislatuur. Ik weet niet of we nog de kans zullen hebben om elkaar hier in de commissie te zien. We hebben hier meermaals boeiende debatten gevoerd, met overzichten van wat al dan niet is gebeurd.
Dit dossier dreigt echter als erfenis te blijven hangen boven uw staatssecretariaat. Wat is er nu precies van terechtgekomen? Het komt eigenlijk neer op onze centen. We hebben bijgedragen aan Europa voor relancemiddelen, we zouden daar ook geld van moeten terugkrijgen. Er moeten betalingsschijven worden ingediend, maar de eerste betalingsschijf sleept nu al een jaar aan. Een tijd geleden hebben we het daarover gehad in de commissie. U zei dat er nog twee problemen waren, betreffende de audits, dus de controle op waar de centen naartoe gaan. U kondigde toen aan dat dat probleem snel zou worden opgelost. Ik heb vernomen dat dat ondertussen ook is gebeurd. De Europese Commissie heeft bevestigd dat de stappen die daaromtrent zijn gezet volstaan. Die mijlpaal zal worden gehaald. In de toekomst zal die audit trouwens nog worden aangescherpt.
Er blijkt nog één vraag niet te zijn beantwoord. Is de pensioenhervorming voor de Commissie voldoende om de eerste betalingsschijf vrij te geven? Dat aspect blijft onduidelijk. Dat blijft aanslepen. Ik hoop dat u ons daarover nieuws kunt brengen. We willen die centen natuurlijk voor de begroting. Gisteren hebben we immers gezien dat we evolueren naar een begrotingstekort van 45 miljard euro, niet het minst wegens de vergrijzingskosten.
Mijnheer de staatssecretaris, verlos ons uit ons lijden en vertel ons dat die 850 miljoen onze richting uitkomen.
01.02 Staatssecretaris Thomas Dermine: Bedankt voor uw veerkracht wat dit onderwerp betreft, mijnheer Loones. Het is altijd een plezier om elkaar te zien.
We zijn volop bezig met de uitvoering van alle projecten van het RRF-plan en zitten op schema voor meer dan 80 % van de mijlpalen. Er zijn inderdaad vragen over onder andere de betalingsschijven, maar het relanceplan omvat eerst en vooral projecten die ons land zullen verbeteren en ons landschap zullen veranderen. We zijn dus volop bezig met 80 % van die projecten die klaar zijn of op schema zitten.
Ten tweede is de RRF ook een groot luik in ons voorzitterschap van de Europese Unie. Wij zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de midterm review van de RRF. Dat was een programma dat liep van 2021 tot 2026. We zijn nu halfweg, dus we werken met de Europese Commissie rond deze midterm review, om te evalueren wat we beter kunnen doen in een volgend soortgelijk programma.
Ik zal nu antwoorden op uw vraag over de volgende betalingsschijf. Toen ik vorige keer voor de commissie ben verschenen, heb ik u uitgelegd dat de Europese Commissie de beoordeling van onze betalingsaanvraag had opgeschort omdat de twee 'controleauditmijlpalen' niet naar tevredenheid waren gehaald.
Er waren dus twee mijlpalen. De eerste, mijlpaal 209, ging over gegevensverzameling over de eindbegunstigden van de fondsen, aannemers, onderaannemers en de uiteindelijke begunstigden, die we UBO's noemen, ultimate beneficial owners. Een tweede mijlpaal, mijlpaal 210, ging over de kruiscontroleprocedure op Belgisch niveau om dubbele financiering te vermijden.
Ik heb al in detail uitgelegd welke moeilijkheden gepaard gaan met die twee mijlpalen, in het bijzonder met betrekking tot het verzamelen van buitenlandse UBO's voor mijlpaal 209 en het samenbrengen van gegevens over alle verschillende EU-fondsen tussen de entiteiten van het land voor mijlpaal 210.
Na mijn verschijning voor deze commissie op 7 februari kan ik tot mijn genoegen aankondigen dat de situatie van de federale Staat met betrekking tot mijlpaal 209 nu perfect in orde is. Dat is dus positief nieuws. Op 8 maart was dat echter nog niet het geval voor Vlaanderen en de Federatie Wallonië-Brussel, waarvoor de steekproeven voor respectievelijk 57 % en 87 % van de gegevens in orde waren. Dat is de informatie die ik u kan meegeven over de eerste mijlpaal, 209, over de UBO's.
Wat mijlpaal 210 betreft, het vermijden van dubbele financiering, zijn de procedures die we eerder dit jaar op interfederaal niveau hebben voorgesteld door de Europese Commissie goedgekeurd. Dat dus eveneens positief nieuws. Nu moeten ze ook nog worden toegepast. Concreet betekent dit dat elke entiteit alle gegevens met betrekking tot de andere relevante EU-financieringsprogramma's moet invoeren in Arachne, de digitale applicatie voor risicoanalyse. In dit opzicht lijken alle entiteiten, inclusief de federale Staat, met uitzondering van Vlaanderen, te hebben voldaan aan de eisen van de Europese Commissie. Voor Vlaanderen moeten ondanks de inspanningen van de afgelopen maanden – we werken immers zeer goed samen met alle entiteiten, dus ook met Vlaanderen – de visserijfondsen en de Interreg-fondsen nog worden ingevoerd. De Brexit Adjustment Reservefondsen zullen ook eind deze maand ingevoerd worden.
De Commissie heeft in die context aangekondigd dat ze graag bijkomende verbintenissen wil bespreken die België zou aangaan om de eerste betalingsaanvraag te kunnen afronden die binnen de zes maanden na het advies van de Commissie over het volledige dossier moet worden ingediend. Die werkwijze werd ook toegepast in andere lidstaten die soortgelijke technische moeilijkheden ondervinden voor de auditcontrolemijlpalen. Die verbintenissen moeten nog op interfederaal niveau worden besproken om de meest actuele situatie weer te geven. We zullen er zeker voor zorgen dat die verbintenissen worden uitgesplitst naar de betrokken entiteiten en worden opgenomen in een politiek besluit op interfederaal niveau om de opvolging ervan te garanderen en problemen in de toekomst te voorkomen.
Wij zijn dus volop bezig. Er is nog werk op het vlak van de evaluatie van de pensioenhervorming en er zijn nog technische hordes te nemen met de entiteiten voor de mijlpalen 209 en 210. We moeten veerkrachtig zijn in de administratieve follow-up met de Europese Commissie.
01.03 Sander Loones (N-VA): Mijnheer de voorzitter, beschamend vind ik dit. We hebben hier maandenlang, jarenlang gedebatteerd over mijlpalen die we moeten behalen. Vanuit de deelstaten kreeg ik trouwens de bevestiging over het verloop van de vergaderingen in de Commissie. Op het vlak van de audits zijn er stappen vooruit gezet en zijn er afspraken gemaakt. In de toekomst zullen die worden aangescherpt.
We weten allemaal dat die centen op het niveau van de Europese Commissie worden geblokkeerd, in het bijzonder omdat uw beloofde pensioenhervorming niet als afdoende wordt geëvalueerd. Hier neemt u het woord pensioenen zelfs bijna niet in de mond, behalve helemaal op het einde. Het staat zelfs niet op uw blad, alsof het geen mijlpaal is waarover discussie bestaat. Waarover gaat dit in godsnaam nog? Wat is uw erfenis, mijnheer de staatssecretaris?
Er moeten projecten worden uitgevoerd door de vakministers. Dat is hun taak. Uw taak is ervoor te zorgen dat de centen er liggen, dat de mijlpalen worden weggewerkt.
01.04 Staatssecretaris Thomas Dermine: (…)
01.05 Sander Loones (N-VA): Nee, ik ben aan het antwoorden.
We weten allemaal dat er een probleem is met de pensioenen en in uw voorbereiding staat zelfs niet dat dat een issue is. Waarover gaat dit nog, in godsnaam? U zou de minister van investeringen moeten zijn. U zou ervoor moeten zorgen dat er 850 miljoen euro Europese centen naar hier komen, maar we zien niets onze richting uitkomen. In plaats van constant impliciet op de deelstaten te schieten, zou u misschien beter eens uw job doen.
U zou uw collega's misschien eens kunnen aansporen om wel een deftige pensioenhervorming, die u zelf aan Europa beloofd hebt, op tafel te leggen, zodat we ons geld krijgen!
Het gevolg is nu namelijk dat we allemaal moeten lenen. Over vijf jaar zullen we een begrotingstekort van 45 miljard euro hebben. We moeten nu dus extra lenen omdat we die Europese financiering niet krijgen. Uw regering is gestart met 6,5 miljard aan intrestlasten. Nu zitten we al aan 10 miljard!
Het is niet dat er geld op overschot is, mijnheer Dermine. We kregen al te weinig van Europa. U hebt nog minder onderhandeld en nu dreigen we daar nog een deel van te verliezen. U neemt daarenboven het woord pensioenen niet eens in de mond! Het stond zelfs niet op uw blad! Waarover gaat dit in godsnaam nog?
L'incident est clos.
Het incident
is gesloten.
Le développement des questions se termine à 10 h 33.
De behandeling van de vragen eindigt om 10.33 uur.