Commission de l'Économie, de la Protection des consommateurs et de l'Agenda numérique

Commissie voor Economie, Consumentenbescherming en Digitale Agenda

 

du

 

Mercredi 13 janvier 2021

 

Après-midi

 

______

 

 

van

 

Woensdag 13 januari 2021

 

Namiddag

 

______

 

 


De openbare commissievergadering wordt geopend om 14.09 uur en voorgezeten door Mevrouw Kathleen Verhelst.

La réunion publique de commission est ouverte à 14 h 09 et présidée par Mme Kathleen Verhelst.

 

01 Samengevoegde vragen van

- Katrien Houtmeyers aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De betaling van auteursrechten in horeca zaken" (55011150C)

- Reccino Van Lommel aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De betaling van auteursrechten voor niet gedraaide muziek in de horeca" (55011281C)

01 Questions jointes de

- Katrien Houtmeyers à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Le paiement des droits d'auteur dans les établissements horeca" (55011150C)

- Reccino Van Lommel à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Le paiement de droits d’auteur pour la musique non diffusée dans l'horeca" (55011281C)

 

01.01  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, de horeca is zwaar getroffen door de coronacrisis. Tijdens de eerste lockdown moesten horecazaken de deuren drie maanden sluiten. Daar stopte het helaas niet, want sinds midden oktober zijn ze opnieuw gesloten. Op 26 november viel in verschillende kranten te lezen dat ze toch nagenoeg de volle pot zouden moeten betalen aan auteursrechten aan Unisono, hoewel ze dus vijf maanden geen muziek hebben kunnen spelen.

 

Om de horeca te steunen hebben wij op 11 juni 2020 een horecaresolutie goedgekeurd in de Kamer. Een van de verzoeken in de resolutie was om met Unisono te bekijken hoe de jaarlijkse vergoeding zou kunnen worden aangepast voor de duur waarin de betrokken zaken gesloten waren.

 

Het probleem rijst ook in andere sectoren, zoals de contactberoepen, fitnesszaken en autocarbedrijven. Zij kampen met dezelfde problematiek.

 

Mijnheer de minister, is de regering in overleg gegaan met Unisono? Zo ja, wat was de conclusie van dit overleg? Zo neen, wanneer zult u met hen in gesprek gaan?

 

Zult zich ertoe engageren om dit punt van de resolutie uit te voeren?

 

01.02  Reccino Van Lommel (VB): Mijnheer de minister, de horeca moest vorig jaar bijzonder lang de deuren sluiten en dat is nu nog steeds het geval. Als ik de communicatie van de regering hoor, dan zal dat ook nog wel even duren. Unisono heeft beslist om deze horecazaken een solidariteitskorting van slechts één maand toe te kennen op het jaarlijks forfait. Zij stellen begrip te hebben voor de uitbaters, maar zeggen dat ook de auteurs en musici ontzettend hard getroffen zijn.

 

Mijnheer de minister, dat is eigenlijk de omgekeerde wereld, temeer daar we vorig jaar een resolutie hebben aangenomen waarin de regering gevraagd werd om met de auteursrechtenvennootschappen te bekijken hoe de jaarlijkse vergoedingen aangepast zouden kunnen worden, dit specifiek voor de duur van de sluiting van de betrokken ondernemingen. Het is bijzonder erg te moeten vaststellen dat de horecafederaties hun leden recent moesten oproepen om de contracten tijdig op te zeggen opdat de vergoedingen na Nieuwjaar niet meer van toepassing zouden zijn.

 

Mijnheer de minister, hebt u intussen overleg gehad met Unisono en de verschillende stakeholders zoals Sabam over de verlaging van het jaarlijks forfait? Wat was het resultaat? Als er nog niets gebeurd is, wanneer zal er dan overleg komen? Zal de overheid ter zake in compensatie voorzien voor de horeca-uitbaters? Welke andere initiatieven nam u hiervoor?

 

01.03 Minister David Clarinval: Mevrouw de voorzitster, mevrouw Houtmeyers en mijnheer Van Lommel, ik dank u voor uw vragen, maar mijn antwoord zal heel kort zijn.

 

Het antwoord op deze vragen behoort immers tot de bevoegdheid van minister Dermagne, vice-eerste minister en minister van Economie. Ik heb van hem vernomen dat er op 3 december een overleg heeft plaatsgevonden met Unisono, waarop deze kwestie aan bod kwam.

 

Ik zal bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn, maar u moet uw vragen aan hem richten.

 

01.04  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, dit kan inderdaad de bevoegdheid van minister Dermagne zijn, maar we hebben daarover in oktober gesproken tijdens het overleg over de horeca. Het voorstel van resolutie over de horeca werd ook in deze commissie besproken.

 

Vanaf deze week gaan ook de facturen voor 2021 de deur uit en de horecazaken en contactberoepen zullen dus een heel onaangename verrassing in hun brievenbus krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat dit tot heel wat frustraties zal leiden. Wij moeten ervoor zorgen dat die mensen zekerheid krijgen en weten waar ze aan toe zijn. Ze hebben nu al zoveel onzekerheid en geen perspectief. Er moet daarover dus absoluut klaarheid worden geschapen.

 

01.05  Reccino Van Lommel (VB): Mijnheer de minister, ik vind het toch triest. Ik vraag me op de duur af aan wie ik nog vragen moet stellen. Als ik een schriftelijke vraag indien, wordt er continu gepingpongd tussen de ministers, waarna de vraag uiteindelijk opnieuw bij de initiële minister terechtkomt en als ik in deze commissie vragen stel, wordt er gezegd dat het de bevoegdheid van een andere minister is. Ik vind dat heel erg. Ik heb daarvoor ook al zo vaak gewaarschuwd, met zoveel ministers die betrokken zijn bij economie.

 

U bent het wel die na de tweede lockdown in deze commissie de toelichting heeft gegeven over de horecamaatregelen die de regering toen heeft genomen. Wanneer wij hier nu proberen om u vragen te stellen of te interpelleren over de horeca, dan zegt u dat wij ons moeten richten tot uw collega Dermagne. Ú bent minister van Middenstand en Kmo's en ik vind het niet normaal dat ik van het kastje naar de muur word gestuurd.

 

De horecaondernemers willen perspectief. Het water staat hen aan de lippen en zij hebben geen baat bij de heen-en-weerspelletjes die in het Parlement worden gespeeld. Wij moeten op een efficiënte manier werken en niet zoals het hier vandaag is gegaan. Ik ben bijzonder teleurgesteld in uw antwoord.

 

De voorzitster: Misschien kan dit in de commissie voor Economie worden bekeken met het oog op de efficiëntie.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

02 Vraag van Frieda Gijbels aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De uitbraak van vogelgriep" (55011168C)

02 Question de Frieda Gijbels à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "L'épidémie de grippe aviaire" (55011168C)

 

02.01  Frieda Gijbels (N-VA): Mijnheer de minister, mijn vraag over de uitbraak van het vogelgriepvirus werd al enige tijd geleden ingediend. Kunt u hierover een laatste update geven? Is er overleg met de sector van de pluimveehouders over de aanpak en de maatregelen, in het licht van de problemen die er in het verleden zijn geweest met het laagpathogene H3-vogelgriepvirus? Verschillende bedrijven hebben toen ernstige verliezen geleden die niet konden worden gecompenseerd omdat ze al preventief hadden geruimd, voordat de vraag tot ruiming was gesteld. Wij vragen ons dus af of er voldoende overleg met de sector is, zodat zij weten wat er kan en moet gebeuren?

 

Bij dit H5-virus wordt een onderscheid tussen hoogpathogene stammen en laagpathogene stammen gemaakt. Wordt dit onderscheid gemaakt bij de uitbraak in een pluimveebedrijf?

 

02.02 Minister David Clarinval: Mevrouw de voorzitster, mevrouw Gijbels, de regelgeving omtrent vogelgriep beoogt de bestrijding van alle hoogpathogene en laagpathogene vogelgriepvirussen van het type H5 en H7. Alle pluimveehouderijen die in het kader van deze regelgeving in opdracht van het FAVV worden geruimd, kunnen aanspraak maken op een vergoeding door het Sanitair Fonds. Het vergoedingsprincipe geldt niet alleen voor de besmette bedrijven, maar ook voor de pluimveehouderijen in de onmiddellijke omgeving ervan of die een risicovol contact hebben gehad met het besmet bedrijf en waarvan de dieren daarom uit voorzorg worden gedood. Belangrijk daarbij is dat de betrokken pluimveehouder de wettelijke verplichtingen op zijn pluimveebedrijf nauwgezet nageleefd heeft. Ik denk daarbij in de eerste plaats aan de tijdige melding van een verdenking van besmetting met de ziekte.

 

De vergoeding door het fonds vormt een billijke vervangwaarde voor de gedode dieren. Daarnaast neemt het FAVV de operationele kosten van de ruiming en van de reiniging en ontsmetting van een besmet bedrijf voor zijn rekening.

 

De sector is nauw betrokken bij het compensatiemechanisme voor pluimvee. Het Sanitair Fonds wordt immers gespijsd met bijdragen vanuit de hele pluimveeketen. De sector heeft dan ook zijn zeg bij de opmaak van de vergoedingstabellen die het fonds gebruikt om de precieze waarde van de gedode dieren vast te stellen op basis van de pluimveesoorten en het type en de leeftijd van de dieren.

 

Ik draag er als minister van Landbouw bijzonder zorg voor dat het FAVV en de dienst S4 van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, die het fonds beheert, het nodige doen opdat de vergoeding bij de opruiming van een pluimveehouderij snel aan de betrokken pluimveehouder wordt uitbetaald.

 

02.03  Frieda Gijbels (N-VA): Mijnheer de minister, ik vertrouw er inderdaad op dat er een goed overleg is met de sector. Dat is het allerbelangrijkste, dat zij helemaal mee zijn met de voorwaarden. Zo vermijden we maximaal toestanden zoals we hebben meegemaakt bij de vorige uitbraak van vogelgriep.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

03 Vraag van Katrien Houtmeyers aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De nieuwe maatregelen voor handelaars en contactberoepen na het Overlegcomité" (55011185C)

03 Question de Katrien Houtmeyers à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Les nouvelles mesures du Comité de concertation pour les commerçants et les professions de contact" (55011185C)

 

03.01  Katrien Houtmeyers (N-VA): Deze vraag blijft, ook al is ze al wat langer geleden ingediend, actueel. Het betreft immers de beslissingen van het Overlegcomité van einde november 2020. De zelfstandigen krijgen momenteel ook nog steeds zeer weinig tot geen perspectief. Ook beoefenaars van contactberoepen zullen nog een tijdje moeten wachten vooraleer ze opnieuw aan de slag kunnen gaan. Misschien volgt er op 22 januari 2021 meer informatie hieromtrent.

 

Het heeft de ondernemers vaak bloed, zweet en tranen gekost om hun zaak op te bouwen en de afgelopen maanden activiteiten te ontplooien. Overleven in deze tijden is dan ook helemaal niet gemakkelijk; ze zitten echt met de handen in het haar. Vaak zijn alternatieven ook niet evident. Een restaurant kan bijvoorbeeld wel afhaalmaaltijden aanbieden, een winkel kan een webshop openen, maar beoefenaars van een contactberoep zitten gewoon thuis en kunnen niet veel anders doen dan afwachten.

 

Er wordt vaak gesproken over het mentale welzijn van onze studenten. Ondernemers worden wat dat betreft vaak vergeten. De situatie zorgt ook voor een deuk in hun mentale welzijn. Bovendien gaat het niet enkel over de ondernemer, want achter elke zaak schuilt ook een gezin. Een faillissement van een kapperszaak kan bijvoorbeeld een drama betekenen voor het hele gezin. We spreken hier dus niet enkel over financiële drama's, maar ook over persoonlijke drama's.

 

Hoe zult u een perspectief bieden aan al onze zelfstandigen en ondernemers, vooral dan aan al wie momenteel de deuren gesloten moet houden, opdat ook zij een weg uit de crisis zien?

 

03.02 Minister David Clarinval: Mevrouw Houtmeyers, uw vraag blijft inderdaad actueel, ook al hebt u ze al eind november ingediend.

 

Afgelopen vrijdag was het Overlegcomité, aangestuurd door onze eerste minister, van mening dat het nog veel te vroeg was om de beslissing om bepaalde zaken te sluiten van oktober en november, te versoepelen. Enkel de rijscholen mogen de activiteiten hervatten.

 

Op mijn vraag naar wetenschappelijk bewijs ter ondersteuning van de beslissingen stelde de coronacommissaris een studie ter beschikking en op basis daarvan werd aanbevolen om te wachten op een verbetering van de epidemiologische situatie en een verbetering van de protocollen vooraleer de beoefenaars van contactberoepen hun activiteiten mogen hervatten. De contactberoepen worden beschouwd als beroepen met een gemiddeld tot hoog besmettingsrisico. De studie werd op mijn vraag gecommuniceerd aan de sectoren om volledig transparant te zijn.

 

Het Overlegcomité van vrijdag 8 januari heeft een rendez-vousclausule bepaald voor vrijdag 22 januari. Bovendien heeft het bevestigd dat de niet-medische contactberoepen bij de eerste sectoren horen waarvan de werkzaamheden mogen worden hervat, als de epidemiologische situatie dat toelaat. Ik ben mij ervan bewust dat dat geen precies perspectief biedt, maar het is wel een indicatie. Andere zaken mogen niet heropenen, gedwongen of feitelijk. Ik denk met name aan de horeca, de evenementensector, de reisagentschappen, de zonne- en wellnesscentra en de fitnesszalen. Dat geldt ook voor bepaalde recreatieve activiteiten.

 

Ik ben mij uitermate bewust van de zeer moeilijke situatie voor al wie zijn zaak moet sluiten. Het perspectief dat ik hun kan geven, is de herevaluatie van de situatie door het Overlegcomité van 22 januari en de garantie dat ik hun belangen zal verdedigen op basis van veilige sanitaire protocollen. Ik besef dat de zelfstandigen opnieuw aan de slag willen en hun boterham willen verdienen. Alleszins hebben die zelfstandigen, die vaak ook werkgevers zijn, gezien de situatie, recht op steun van de overheid om deze moeilijke periode door te komen.

 

Sinds november werd het overbruggingsrecht op mijn vraag verdubbeld voor alle zelfstandigen die verplicht moesten sluiten. Deze maatregel blijft behouden in januari. Ik kan u nu al zeggen dat er een voorontwerp van wet wordt uitgewerkt om deze verdubbeling in februari te verlengen voor diegenen die hun activiteiten dan nog niet zouden kunnen hervatten.

 

Binnen mijn bevoegdheden heb ik ook enkele andere maatregelen genomen, namelijk de verlaging en de vrijstelling van de betaling van sociale bijdragen voor zelfstandigen voor 2020 en de mogelijkheid om een afbetalingsplan aan te vragen voor de sociale bijdragen waarvoor een uitstel werd aangevraagd en die betaalbaar worden in 2021, met behoud van terugbetaling van gezondheidszorg.

 

Naast het verdubbelde crisisoverbruggingsrecht is er een nieuwe regeling voor het crisisoverbruggingsrecht in werking getreden op 1 januari 2021. Deze nieuwe regeling voert een tweede pijler in voor elke zelfstandige met een omzetverlies van ten minste 40 %, ongeacht of hij al dan niet het voorwerp uitmaakt van een beperkende maatregel van de overheid. Ik heb ook bijkomend uitstel verleend voor de betaling van de vennootschapsbijdragen voor 2020.

 

Als zij zich in een wanhopige situatie bevinden mogen de zelfstandigen nooit twijfelen om hulp te vragen. Zowel de sociale verzekeringsfondsen als eerste aanspreekpunt als het RSVZ doen er sinds het begin van de crisis alles aan om te luisteren naar de zelfstandigen en hen zo goed mogelijk te helpen om deze bijzonder moeilijke periode door te komen. Het is in dit kader dat het RSVZ een callcenter geopend heeft dat bereikbaar is op het nummer 0800/12018 om alle vragen van de zelfstandigen te beantwoorden. Een andere nummer, met name 0800/20118, is bestemd voor diegenen die het psychologisch moeilijk hebben, gelet op de enorm zware periode waarmee zij geconfronteerd worden.

 

Er zullen bovendien bijkomende maatregelen genomen worden om de zelfstandigen te helpen hun mentale wanhoop te boven te komen. De zelfstandigen getroffen door de COVID-19-crisis en de sanitaire maatregelen zullen immers kunnen genieten van acht volledig terugbetaalde sessies bij bepaalde psychologen. Hiervoor werd een budget van 11 miljoen euro vrijgemaakt. De praktische modaliteiten van deze maatregelen worden uitgewerkt in samenwerking met mijn collega Frank Vandenbroucke, minister van Volksgezondheid.

 

Om de werknemers en hun werkgevers te ondersteunen, werd de tijdelijke coronawerkloosheid verlengd en heeft de minister van Financiën onderhandeld met de sector om de termijn te verlengen waarin de zelfstandigen een uitstel kunnen aanvragen van hun professioneel krediet, waarbij het totale uitstel maximaal negen maanden mag bedragen. Er werd ook onderhandeld over uitstel tussen de minister van Economie en de verzekeringssector.

 

De kern van 8 januari 2021 ging ermee akkoord de verdubbeling van het overbruggingsrecht te verlengen voor februari 2021. Het voorontwerp van wet zal worden voorgelegd aan de ministerraad op vrijdag 15 januari 2021. Dit is nieuwe informatie.

 

03.03  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoorden. Dat u nog niet heel veel perspectief kunt bieden, begrijp ik wel. Het is wel weinig bemoedigend. Ik begrijp ook dat u oplossingen zoekt om de zelfstandigen toch een beetje moed in te spreken. Het is ook nodig dat u hun belangen blijft verdedigen.

 

Minder bemoedigend zijn de geruchten die de ronde doen dat het dubbele overbruggingsrecht zal worden aangepast en de zelfstandigen dit dus zouden verliezen wanneer ze bijvoorbeeld afhaalmaaltijden zouden aanbieden of een click & collect organiseren. Dat leeft op dit moment zeer sterk, zowel bij restaurants als bij kappers. Zij zien het als een verlies en worden opnieuw ontmoedigd. Zij zien de afschaffing van het overbruggingsrecht immers als een afstraffing voor de creativiteit die ze aan de dag legden om toch actief te blijven.

 

Wat de vrijstelling tot negen maanden van de kapitaalaflossingen betreft, zien we ook dat hier een zeer groot probleem zal ontstaan als dit tot negen maanden beperkt zal blijven. Het ziet er immers naar uit dat we nog niet meteen uit deze crisis zijn. Het is een goede maatregel, maar de regering moet er absoluut over nadenken om deze maatregel te verlengen tot bijvoorbeeld het derde kwartaal. Anders zullen heel wat ondernemingen er niet geraken.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

De voorzitter: De vragen nr. 55012277c van de heer Ben Achour en nrs. 55012279c en 55012280c van de heer Prévot vervallen.

 

04 Vraag van Reccino Van Lommel aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "Het overleg met de beroepsfederaties van de door de coronacrisis getroffen sectoren" (55012325C)

04 Question de Reccino Van Lommel à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "La concertation avec les fédérations professionnelles des secteurs touchés par la crise covid" (55012325C)

 

04.01  Reccino Van Lommel (VB): Mevrouw de voorzitster, mijnheer de minister, ongetwijfeld herinnert u zich nog de debatten die we een tijdje geleden hebben gevoerd rond de beleidsverklaring en de beleidsnota's. Ik had het toen meermaals over de beroepsfederaties. U beloofde toen om met zoveel mogelijk beroepsfederaties in contact te treden als ze daarom specifiek zouden verzoeken. Ik heb toen meermaals benadrukt dat we de specifieke noden van de verschillende sectoren in kaart moeten brengen. Niet iedere federatie vindt immers zelf de weg naar Brussel.

 

Met welke federaties hebt u de afgelopen maanden gesproken? Nam u daartoe het initiatief of gebeurde dat veeleer op verzoek van de federaties? Welke specifieke maatregelen werden er eventueel uitgewerkt naast de algemene maatregelen waarnaar u geregeld verwijst?

 

Voorzitter: Stefaan Van Hecke.

Président: Stefaan Van Hecke.

 

04.02 Minister David Clarinval: Mijnheer de voorzitter, mijnheer Van Lommel, sinds mijn aantreden hebben mijn medewerkers en ikzelf al vele federaties ontvangen. Op mijn initiatief heb ik de interprofessionele federaties ontmoet die zitting hebben in de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO. Zo zijn er UNIZO, het NSZ, de UCM en de Unplib.

 

Ik ontving daarnaast ook op hun verzoek de erkende beroepsfederaties binnen de HRZKMO. Het gaat met name om alle federaties die actief zijn in de welzijnssector en de zorg aan personen. Ik geef een aantal voorbeelden, maar de lijst is niet volledig: de Union Professionelle des Agences de Voyage (UPAV) en haar Vlaamse tegenhanger, de Union Nationale des Esthéticien(ne)s de Belgique, de Vereniging der Belgische Foornijveraars, de Unie van de Belgische Kappers, de Verdediging der Belgische Foorreizigers, Federia of de federatie van vastgoedmakelaars, de CIB, de Alliantie van Belgische Event Federaties en de financiële tussenpersonen van Fedafin. Daarnaast zijn er ook de niet-erkende verenigingen, zoals de Belgische Saunavereniging of de Bond der Belgische Tatoeëerders. Ik ontving ook Comeos, FEBEV en alle horecafederaties van het land.

 

Veel van die federaties heb ik ontvangen in het kader van het beheer van de sanitaire crisis. Hun vragen hebben natuurlijk mijn steunmaatregelen geïnspireerd, zoals het overbruggingsrecht en de aanpassing ervan. Zo wordt bijvoorbeeld het overbruggingsrecht 2021 gebaseerd op het omzetverlies en niet alleen meer op een verplichte sluiting, wat met name de vrije beroepen zal helpen.

 

Zoals ik al heb gezegd, verantwoorden die ontmoetingen ook mijn huidige initiatieven om gerichte maatregelen te nemen in het kader van het overwinterplan. Ze inspireren ook andere ontwerpen, die momenteel worden voorbereid.

 

04.03  Reccino Van Lommel (VB): Dank u voor uw antwoord, mijnheer de minister. Ik ben bijzonder blij dat u heel wat van die federaties hebt ontvangen. Dat was zeker ook een noodzaak. Ik vind het bijzonder belangrijk te weten wat er leeft bij de federaties, die heel veel ondernemingen in dit land vertegenwoordigen.

 

U weet dat ik geen voorstander ben van koterijen en heel veel verschillende kleine maatregeltjes, maar ik wil u toch aanbevelen om, na wat u gehoord hebt, naast de algemene maatregelen, zoals het aanpassen van het overbruggingsrecht, misschien ook gerichte maatregelen te nemen waarmee wij kunnen tegemoetkomen aan enkele federaties. Die hoeven niet heel veel geld te kosten.

 

Ik zal deze problematiek zeker verder opvolgen, mijnheer de minister. Blijf zeker openstaan voor vragen en gesprekken.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

05 Vraag van Reccino Van Lommel aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De heropening van de autorijscholen en het perspectief voor de contactberoepen" (55012326C)

05 Question de Reccino Van Lommel à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "La réouverture des autos-écoles et les perspectives pour les métiers de contact" (55012326C)

 

05.01  Reccino Van Lommel (VB): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, zeer recent heeft het Overlegcomité uit praktische en economische overwegingen beslist om de autorijscholen te heropenen. Ik zal niet oordelen of dit een goede of slechte beslissing is, dat laat ik vandaag in het midden.

 

Ik kan wel zeggen dat heel wat mensen de wenkbrauwen fronsten. Ik spreek dan over de beoefenaars van de contactberoepen, die zich op dat moment afvroegen waarom het mogelijk is om met twee tot vier personen in een leswagen te zitten, terwijl zij mits bijzondere maatregelen en in steriele omstandigheden hun activiteit niet kunnen uitoefenen. Ik koppel in deze vraag het ene aan het andere. Wij stellen vandaag hoe langer hoe meer vast dat heel wat kappersbeurten gebeuren achter gesloten deuren, waarvan de omstandigheden totaal niet controleerbaar zijn. Ik vraag mij af welke objectieve parameters werden gehanteerd voor het heropenen van de autorijscholen, andere dan om te bepalen dat de contactberoepen langer gesloten moeten blijven.

 

Waarom is, met andere woorden, het ene veiliger dan het andere? Welk perspectief kunt u vandaag geven aan de uitoefenaars van contactberoepen zoals de kappers? De sector heeft heel veel begrip maar vraagt vooral om perspectief. Hoe schat u de problematiek in van kappers die achter gesloten deuren, of zelfs vaak op verplaatsing, hun activiteit uitoefenen? Werd hiertegen geageerd?

 

05.02 Minister David Clarinval: Mijnheer Van Lommel, voor de objectieve parameters die de heropening van de rijscholen hebben toegelaten, verwijs ik u voor het wetenschappelijke deel naar de minister van Volksgezondheid die bevoegd is op dat vlak en beter aangewezen is om u een gedetailleerd antwoord te geven.

 

Vanuit een economisch standpunt ligt de motivering in de groeiende wachttijden voor de rijopleidingen en -examens alsook de opleidingen voor het besturen van een luchtvaartuig. Dat heeft nefaste gevolgen voor de mensen die dringend een rijbewijs of een kwalificatie moeten behalen voor beroepsdoeleinden. Daarom werden die opleidingen en examens opnieuw toegelaten. Om te weten onder welke sanitaire voorwaarden de rijlessen worden gegeven, verwijs ik naar de protocollen die werden gevalideerd door de gewestministers die daarvoor bevoegd zijn.

 

Ik heb vandaag al de gelegenheid gehad te herhalen wat de perspectieven zijn voor de niet-medische contactberoepen. Zij zullen deel uitmaken van de eerste activiteiten die een versoepeling zullen genieten zodra de epidemiologische situatie dat toelaat.

 

De Economische Inspectie heeft sinds 1 december 2020 in totaal 3.190 controles uitgevoerd die betrekking hadden op het respecteren van de coronamaatregelen door contactberoepen, zoals kapsalons, tatoeëerders en schoonheidsinstituten, die verplicht moesten sluiten. Er werden voorlopig slechts twee processen-verbaal opgesteld wegens inbreuken op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020.

 

05.03  Reccino Van Lommel (VB): Bedankt voor uw antwoord, mijnheer de minister. Ik begrijp uw economische redenering. De wachttijden groeiden aan, er moeten rijbewijzen behaald of verlengd worden. Daar heb ik alle begrip voor. Niettemin voelen de beoefenaars van contactberoepen zich terecht achtergesteld als ze de vergelijking maken en wijzen op de veiligheid en de omstandigheden waarin het virus verspreid kan worden. Hun standpunt begrijp ik evenzeer.

 

U zegt dat er al tamelijk veel controles zijn geweest op de verplichte sluiting en het respecteren van de coronaregels. Er zijn twee processen-verbaal opgesteld, meldde u. Het is mijn stelligste overtuiging dat de problematiek veel groter is dan we durven te vermoeden en dat er onnoemelijk veel kappersbeurten achter gesloten deuren plaatsvinden. Ik wil u dan ook aanraden, mijnheer de minister, om op z'n minst een gelijk speelveld te creëren. Het is immers niet fair voor alle kappers die verplicht moeten sluiten en zich braaf aan de regels houden, dat er anderen zijn die hun activiteiten heimelijk voortzetten. U zou grondig moeten bekijken hoe er kan worden opgetreden tegen die oneerlijke situatie. Twee processen-verbaal, dat is wel een bijzonder grove onderschatting van het probleem.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

06 Vraag van Katrien Houtmeyers aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "Het stimuleren van cashloos betalen bij zelfstandigen" (55012438C)

06 Question de Katrien Houtmeyers à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "La stimulation du paiement électronique auprès des indépendants" (55012438C)

 

06.01  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, de regering wil elektronisch betalen stimuleren. Uit het regeerakkoord blijkt dat het niet de bedoeling is betalingen met cash volledig af te schaffen. Cashbetalingen moeten echter wel drastisch worden teruggedrongen tegen het einde van de legislatuur.

 

De plafonds voor contactloos betalen zouden bijvoorbeeld verder worden opgetrokken.

 

Vorige week was op de radio nochtans te horen dat vooral kleine zelfstandigen, bijvoorbeeld beenhouwers en bakkers, opnieuw voorstander zijn van betalingen met cash. Nochtans hadden zij in de coronaperiode gevraagd om niet met cashgeld maar met bancontact te betalen. Waarschijnlijk willen zij op die manier de kosten voorkomen die aan bancontact zijn verbonden en sneller cashgeld in de kassa krijgen.

 

Beide tendensen, zijnde, enerzijds, de regering die steeds meer wil inzetten op elektronisch betalen en, anderzijds, de kleine zelfstandigen die voorstander zijn van meer cashbetalingen, staan natuurlijk haaks op elkaar.

 

Daarom heb ik de volgende vragen.

 

Hebt u weet van die tendens, waarbij de kleine zelfstandige opnieuw wil overstappen op meer cashbetalingen? Indien ja, hebt u een zicht op de oorzaken van die tendens?

 

Om een beter zicht te krijgen op de oorzaak, zou de overheid misschien een rondvraag kunnen organiseren bij de kmo's over hun motivering om al dan niet voor cashloos betalen te kiezen. Zou u zich voor zo'n onderzoek willen engageren?

 

Hebt u al aan andere initiatieven gedacht om hen te overtuigen van de voordelen van elektronische betalingen?

 

Zou u uw bevindingen met ons willen delen?

 

06.02 Minister David Clarinval: Mevrouw Houtmeyers, ik weet dat het merendeel van de zelfstandigen vrij wil zijn in de keuze van betaalmiddelen die zij aan hun klanten aanbieden.

 

Het gaat niet om een nieuwe tendens, maar om een legitieme poging om de transactiekosten te verminderen en te beschikken over middelen die onmiddellijk kunnen worden gebruikt. Bij sommige elektronische betaalmiddelen kan het wat langer duren vooraleer de betalingen terechtkomen op de bankrekening van de handelaar.

 

Elk betaalmiddel heeft zijn voordelen en ongemakken. Alle erkende representatieve interprofessionele organisaties die de kmo's vertegenwoordigen hebben al een advies uitgebracht over de kwestie op de HRZKMO op 20 oktober 2020. Zij zijn voorstander van initiatieven die erop gericht zijn de eenvoudigere en goedkopere ontwikkelingen van de elektronische betaalmethoden te stimuleren. Zij zijn van mening dat er een groot potentieel bestaat op het vlak van alternatieve betaalmethoden voor contante betalingen, dat nog onvoldoende wordt benut.

 

Zij blijven bovendien gehecht aan de vrijheid van keuze van het aangeboden betaalmiddel en zijn dus gekant tegen elke norm die elke onderneming ertoe zou verplichten een elektronisch betaalmiddel aan te bieden. Op basis van dit advies lijkt een rondvraag mij niet nodig.

 

We moeten dus vooral het gebruik van deze betaalmiddelen door de kmo's aanmoedigen, opdat zij de voordelen ervan zien. In 2019 heeft het Prijzenobservatorium van de FOD Economie de marktwerking van de elektronische betalingen in België bestudeerd. De analyse van het Prijzenobservatorium heeft geen betrekking op de contante betalingen en maakt geen vergelijking tussen de kosten van de elektronische betaalmiddelen in België en de kosten van het aanvaarden van contante betalingen door de handelaars.

 

Het observatorium kwam tot de vaststelling dat de verschillende tariefformules die worden aangeboden aan de handelaars zeer moeilijk te vergelijken zijn en dat ze de keuze voor de ondernemingen ingewikkeld maken. Bovendien is er een gebrek aan transparantie wat de prijzen betreft van de verschillende tussenpersonen in de betaalketen, in het bijzonder voor de nieuwe betaalmiddelen die verschenen zijn op de markt.

 

De initiatieven die genomen moeten worden om het gebruik door handelaars te stimuleren, moeten dus rekening houden met deze vaststellingen en de transparantie en de vergelijkbaarheid van het aanbod bevorderen.

 

06.03  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, wij zullen de evolutie hiervan in de loop van het jaar verder opvolgen. Het is ook zeer belangrijk dat er een duidelijke communicatie komt over de verschillende formules, zodat de zelfstandigen gemakkelijk kunnen zien wat voor hen de beste formule is.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

07 Vraag van Leen Dierick aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De export naar aanleiding van de Afrikaanse varkenspest in België" (55012480C)

07 Question de Leen Dierick à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Les exportations à la suite de la peste porcine africaine en Belgique" (55012480C)

 

07.01  Leen Dierick (CD&V): Mijnheer de minister, de Belgische varkenssector heeft het enorm moeilijk, niet alleen door de Afrikaanse varkenspest, maar ook door ten gevolge van corona sterk gedaalde prijzen. De sector is vandaag verlieslatend en dat baart mij zorgen.  Als ons land het AVP-vrij statuut verkrijgt, dan is dat een belangrijke stap om opnieuw perspectief te kunnen bieden aan de sector. Het zorgt er immers voor dat het Belgisch varkensvlees niet alleen op de Europese markt kan worden aangeboden, maar ook in derde landen.

 

Ik heb hierover al vragen gesteld aan uw voorganger, de heer Ducarme, die me beloofde dat hij in de loop van 2020 met een dossier naar de federale regering zou gaan om hierin stappen vooruit te zetten.

 

Mijnheer de minister, er wordt verwacht dat het na het verkrijgen van het AVP-vrij statuut enkele maanden zal duren vooraleer er daadwerkelijk geëxporteerd kan worden naar derde landen. Welke acties zult u ondernemen om de export zo snel mogelijk opnieuw op gang te brengen?

 

Met welke landen voert u momenteel diplomatieke onderhandelingen om het Belgisch varkensvlees opnieuw te kunnen exporteren?

 

Pleegt u momenteel overleg met de varkenssector om die klaar te maken voor de nieuwe exportmogelijkheden? Zo ja, hoe verloopt de organisatie? Met wie bent u in overleg?

 

Het zou verstandig zijn om een evaluatie te maken van de vaststellingen naar aanleiding van de uitbraak van Afrikaanse varkenspest. Welke problemen waren er? Hoe heeft men daarop gereageerd? Bij een herhaling moeten we snel kunnen reageren om de grootste problemen te vermijden.

 

07.02 Minister David Clarinval: Mijnheer de voorzitter, mevrouw Dierick, op 27 oktober 2020, een jaar na de laatste viruscirculatie bij wilde everzwijnen – gedomesticeerde varkens zijn nooit getroffen – heeft België via het FAVV een verzoek ingediend bij de Europese Commissie om alle restrictiegebieden inzake Afrikaanse varkenspest of AVP op te heffen. Dit komt overeen met een verzoek om een vrij statuut te verkrijgen op Europees niveau. Er is ook een aanvraag ingediend bij de Wereldorganisatie voor Diergezondheid, de OIE, om de ziektevrije status bij alle varkens te verkrijgen. Dit betekent dan voor varkens, wilde zwijnen en wilde zwijnen in gevangenschap.

 

Deze aanvragen zijn door beide instanties, die volledig onafhankelijk het Belgische dossier beoordelen, goedgekeurd. We ontvingen een positief antwoord van de Europese Commissie op 20 november 2020. De goedkeuring van de OIE werd ontvangen op 22 december 2020 voor een vrije status die geldig is vanaf 1 oktober 2020. De goedkeuring van onze vrije status door de OIE zal het mogelijk maken de onderhandelingen opnieuw op te starten met derde landen die een embargo hadden ingesteld op Belgisch varkensvlees en die tot nu toe de regularisering van België voor AVP niet aanvaarden.

 

Het herstel van het AVP-vrije statuut gaat jammer genoeg niet automatisch gepaard met de heropening van de markten. Dergelijke onderhandelingen kunnen soms lang aanslepen. De voorbije twee jaar heeft het FAVV niet stilgezeten en al talrijke initiatieven genomen om de uitvoer van Belgisch varkensvlees en afgeleide producten naar andere landen te ondersteunen door markten te heropenen of te verhinderen dat ze worden gesloten. Deze initiatieven zijn onder meer transparante communicatie met de autoriteiten van derde landen over de evolutie van de situatie en de genomen maatregelen, deelname aan internationale seminaries over Afrikaanse varkenspest, deelname aan de prinselijke missie naar Beijing in november 2019 en de organisatie van verschillende ontmoetingen met de autoriteiten van derde landen, waaronder de Chinese en Zuid-Koreaanse autoriteiten.

 

Het FAVV heeft daaraan ook deelgenomen.

 

Ten tweede, zodra de OIE de zelfverklaring van het ASF-vrije statuut heeft gepubliceerd, heeft het FAVV via Buitenlandse Zaken de ambassades in de derde landen ingelicht, zodat de nodige demarches konden worden gestart. Het FAVV heeft nog voor Kerstmis de meest prioritaire landen aangeschreven om formeel de opheffing van de embargo's te vragen. De prioritaire landen werden met de verschillende stakeholders vastgelegd in een specifieke exporttaskforce, de cel ASF, die sinds de uitbraak regelmatig samenkomt. Het gaat om China, Thailand, Australië, de Filippijnen, Oekraïne, Zuid-Korea, Japan en Uruguay. De overige derde landen die een embargo hebben ingesteld, zullen binnenkort door het FAVV specifiek aangeschreven worden.

 

Vorige week heb ik een onderhoud gehad met de Chinese ambassadeur. Daarin kwam de opheffing van het embargo uitgebreid aan bod. De ambassadeur benadrukte dat, ondanks de publicatie van de zelfverklaring door de OIE, het hervatten van de export nog niet onmiddellijk zal plaatsvinden, omdat er eerst nog technische onderhandelingen nodig zijn tussen de bevoegde overheden van beide landen.

 

De ambassadeur haalde in dat verband ook voor China belangrijke dossiers aan in andere domeinen waarvan de verdere behandeling een impact zal hebben op onze marktopeningsdossiers voor rundvlees en varkensvlees. Ik heb van die gelegenheid ook gebruikgemaakt om de FAVV-attaché voor te stellen die binnenkort naar China zal vertrekken om daar onze dossiers te behartigen. De Chinese ambassadeur verwelkomde dat initiatief en onderstreepte het belang van directe contacten, die ook in de onderhandelingen voor de opheffing van het embargo nuttig zullen zijn.

 

Het is dus niet omdat de zelfverklaring werd gepubliceerd op de website van de OIE en België volgens de internationale richtlijn vrij is van AVP dat derde landen automatisch de embargo's zullen opheffen. Uit ervaring blijkt dat dergelijke processen tijdrovend kunnen zijn en dikwijls gepaard gaan met uitgebreide vragenlijsten, inspectiebezoeken en onderhandelingen.

 

Er wordt regelmatig overlegd met onder meer de sectorfederaties FEBEV en Fenavian, landbouworganisaties en andere stakeholders om de prioritaire landen vast te leggen, de recentste informatie uit te wisselen en gerichte demarches te kunnen ondernemen op verschillende niveaus.

 

Ten derde, de verschillende stakeholders, waaronder de verschillende betrokken sectorfederaties, worden geïnformeerd over elke verandering in het aantal embargo's, het soort restricties en wijzigingen in de situatie omtrent Afrikaanse varkenspest in België. Deze informatie is steeds te vinden op de website van het FAVV, en dit in het Nederlands, het Frans en het Engels.

 

Het FAVV organiseert op 13 januari 2021 een high-levelvergadering met alle stakeholders om een gezamenlijke boodschap op te stellen en door te geven en samen een globale strategie te finaliseren en te verfijnen om de embargo's op te heffen en de export van varkensvlees opnieuw mogelijk te maken.

 

AVP is een virusziekte die zowel gedomesticeerde als wilde varkens kan aantasten. De bestrijding van deze ziekte is in ons land dan ook een gedeelde bevoegdheid. De federale overheid, in het bijzonder het FAVV, draagt de verantwoordelijkheid voor de maatregelen op de varkenshouderijen en in de varkenssector en ook voor de Europese en internationale contacten. Het Waals Gewest organiseert dan weer de aanpak van de wilde everzwijnen.

 

Omwille van het belang en de impact van de ziekte, ook wanneer deze zoals nu enkel bij everzwijnen circuleert, en omdat varkens en wilde everzwijnen elkaar wederzijds kunnen besmetten, wordt de bestrijding in nauw en zeer goed overleg tussen alle betrokken overheden, diensten en kabinetten georganiseerd.

 

In het licht van de dreiging vanuit Oost-Europa, waar AVP al sinds 2014 circuleert, was deze samenwerking al op punt gezet vooraleer er sprake was van besmettingen in ons land. Dit anticiperen heeft er zeker toe bijgedragen dat elkeen binnen zijn bevoegdheid snel de gepaste maatregelen heeft genomen. De snelle inzet van alle mogelijke middelen verklaart mede waarom de ziekte in ons land niet dezelfde snelle verspreiding kent waarmee de meeste andere getroffen lidstaten worden geconfronteerd, en waarom de bestrijding van deze ziekte zo gunstig is verlopen. Dit is dan ook volledig te danken aan de optimale voorbereiding, de optimale werking en de goede samenwerking van de betrokken administraties.

 

Ik kom tot een vierde en laatste punt. De algemene strategie en de basismaatregelen voor de bestrijding van AVP zijn vastgelegd in de Europese regelgeving. De aanpak op het terrein is het resultaat van de praktische invulling van deze strategie door de federale en de Waalse overheden. U begrijpt dat ik, omwille van de bevoegdheidsverdeling, niet beschik over precieze cijfers noch over precieze operationele feiten inzake de effecten van de maatregelen die Wallonië heeft genomen bij de everzwijnen. Deze vallen onder de verantwoordelijkheid van mijn Waalse collega. Bovendien loopt er momenteel een gerechtelijk onderzoek om de oorzaak van de besmetting te onderzoeken. Het komt dus zeker mij niet toe om een dergelijk epidemiologisch onderzoek op te zetten.

 

Voilà, monsieur le président, une réponse certes un peu longue mais complète!

 

Le président: Un peu trop longue mais complète, en effet! Ce qui justifiait d'enfreindre le Règlement pour une fois!

 

07.03  Leen Dierick (CD&V): Mijnheer de minister, dank u voor uw heel uitgebreid antwoord. Ik apprecieer dat u heel veel informatie geeft.

 

Er zijn goede stappen gedaan. Wij krijgen een vrij AVP-statuut, en wij hebben ook de goedkeuring gekregen van de OIE. U hebt heel duidelijk geschetst dat dit een belangrijke stap is, maar dat er nog vele stappen gedaan moeten worden, en dat er vooral vertrouwen gecreëerd moet worden bij de derde landen, zodat zij opnieuw onze varkens willen importeren.

 

Ik dank u voor de nodige stappen die gedaan zijn. Het is heel belangrijk dat er een goed overleg is en dat er een goede communicatie is met de sector, want het zijn toch zeer moeilijke tijden. Dit biedt alvast perspectief.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

08 Vraag van Kathleen Verhelst aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De negatieve trends in het ondernemerschap" (55012482C)

08 Question de Kathleen Verhelst à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Les tendances négatives dans l'entrepreneuriat" (55012482C)

 

08.01  Kathleen Verhelst (Open Vld): Mijnheer de minister, uit de cijfers van Graydon blijkt dat één op vier van de West-Vlaamse kmo's die vóór de crisis gezond waren, de gevarenzone bereikt. Afgelopen zomer was dat volgens UNIZO nog één op vijf. We gaan in sneltempo dan toch achteruit, ondanks alle maatregelen. De schade wordt steeds groter. De provincies West-Vlaanderen en Limburg zijn er het slechtst aan toe. U begrijpt mijn bezorgdheid over de situatie van mijn streekgenoten en bij uitbreiding van elke ondernemer in dit land.

 

Het betreft hier een gemiddelde over alle sectoren van het land, maar het hoeft niet te verbazen dat de cijfers in de horeca, de toeristische sector en de evenementensector nog schrijnender zijn.

 

De fundamentele problemen zitten bij het gebrek aan reserves, die logischerwijze opgedroogd zijn na een crisis van bijna een jaar.

 

Ondanks het beleid van de huidige regering, die er mee voor zorgt dat de schadecurve niet nog drastischer verlopen is, zodat we niet moeten spreken van één op drie of zelfs de helft, is deze tendens nog geen halt toegeroepen.

 

Mijnheer de minister, wat zult u ondernemen om van Oostende tot in Riemst de negatieve tendens een halt toe te roepen? Wat denkt u nog verder te kunnen doen om de slagkracht van de ondernemingen weer aan te zwengelen, aansluitend op onze eerdere initiatieven rond de wederopbouwreserve?

 

08.02 Minister David Clarinval: Mevrouw Verhelst, sta me toe u in de eerste plaats erop te wijzen dat tijdens het Overlegcomité van afgelopen vrijdag ik actief heb gepleit om perspectief te bieden aan de zelfstandigen. In dit kader heb ik een belangrijke beslissing verkregen: de coronacommissaris zal op 22 januari een kalender presenteren die een zeker beeld zal geven van de exitmaatregelen. Ik preciseer hier dat de heropening van de verschillende sectoren natuurlijk zal afhangen van de cijfers met betrekking tot de sanitaire crisis. Ik kan u evenwel nu al zeggen dat wij met deze beslissing op 22 januari in staat zullen zijn een indicatie te geven welke contactberoepen prioritair zullen zijn op de kalender van de heropeningen. Ik denk aan de schoonheidsspecialisten, kappers, tatoeëerders enzovoort. Dat verheugt me, want het is naar mijn mening van primordiaal belang dat de zelfstandigen een minimum aan perspectief hebben.

 

Ik kom nu tot de steun- en relancemaatregelen voor onze economie. Zoals u weet, heeft de federale regering sinds maart al veel dringende maatregelen genomen om de socio-economische gevolgen van de crisis te verzachten. Op korte termijn zal de regering de sectoren blijven ondersteunen die zwaar getroffen worden door de COVID-19-crisis. Daarvoor heb ik drie afzonderlijke luiken geïdentificeerd. Ten eerste, meerdere bestaande steunmaatregelen moeten worden verlengd en kunnen in voorkomend geval gerichter worden gemaakt. Met name in het kader van de verlenging van de steunmaatregelen is het dubbel overbruggingsrecht voor alle sectoren die moesten sluiten van kracht tot einde januari. Op mijn initiatief werkt de regering momenteel aan de verlenging van dit dubbel overbruggingsrecht tot einde februari.

 

Ten tweede, ik wil een overwinterplan invoeren ten gunste van de sectoren en de ondernemingen die het zwaarst worden getroffen, direct of indirect, door de sanitaire maatregelen. De regering werkt momenteel een bepaald aantal maatregelen ter zake uit.

 

Ten derde, het blijkt noodzakelijk om specifieke maatregelen te nemen inzake de solvabiliteit van de ondernemingen. Dergelijke maatregelen zijn absoluut noodzakelijk om een golf van faillissementen te vermijden. Er zal bijzondere aandacht moeten worden besteed aan de middelgrote ondernemingen. Daarvoor werk ik samen met de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem. De uitbreiding van de maatregelen taxshelter-COVID-19, de mobilisatie van risicokapitaal en de aanmoediging van kapitaalverhogingen zijn voorbeelden van maatregelen die momenteel door de regering worden onderzocht.

 

Naast de dringende maatregelen moeten wij ook kijken naar de lange termijn. Het zal van vitaal belang zijn om onze ondernemingen te herlanceren en hun structurele groei een impuls te geven. De regering werkt dus aan een ambitieus relanceplan. De relancemaatregelen zullen specifiek gefocust moeten zijn op onze kmo's door hun uitdagingen op het vlak van digitalisering en bij de versnelling van de omschakeling naar een duurzamere economie.

 

Tot slot hebt u het in uw vraag over de provincies West-Vlaanderen en Limburg in het bijzonder. Ik ben zo vrij u er in dit opzicht op te wijzen dat, naast de federale maatregelen, de andere beleidsniveaus – gewestelijk, provinciaal en lokaal – ook steun- en relancemaatregelen kunnen ontwikkelen.

 

Ons land heeft meer dan ooit nood aan een ambitieus en innovatief beleid dat perspectieven biedt aan onze zelfstandigen en onze kmo's. Zij zijn de drijvende kracht achter de economische activiteit in ons land. Ik zal daarom tijdens mijn hele mandaat aan hun zijde staan.

 

08.03  Kathleen Verhelst (Open Vld): Mijnheer de minister, bedankt voor uw antwoord, dat u wellicht gedeeltelijk al hebt moeten herhalen bij verschillende vragen. Voor mij is het belangrijk om een totaalzicht te krijgen op de concrete elementen van het overwinterplan. Ik vind het goed dat zaken die u aanhaalt, zoals de taxshelter en quasi-kapitaal, worden meegenomen, aangezien er reserves opgebouwd moeten worden. Als dat klaar is, dan wil onze commissie voor Economie dat zeker vernemen. U hebt ook gezegd dat de coronacommissaris een kalender opmaakt tegen 22 januari 2021, wat een goede zaak is, aangezien er zodoende perspectief is. Met de commissie kijken wij evenzeer uit naar relancemaatregelen. Wij volgen graag verder op wat u allemaal uitvoert.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

09 Vraag van Kathleen Verhelst aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De heropstart van de middenstanders" (55012483C)

09 Question de Kathleen Verhelst à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "La reprise des classes moyennes" (55012483C)

 

09.01  Kathleen Verhelst (Open Vld): Mijnheer de minister, we hebben al vragen gehad over de rijscholen die plots toch opnieuw konden starten. Ik begrijp de economische motivering voor die rijscholen, met het oog op de lange wachttijden. Mensen hebben uiteraard een rijbewijs nodig om aan een nieuwe job te kunnen beginnen, maar ook het mentale welzijn is belangrijk. Nu ontzegt men mensen essentiële lichaamsverzorging, waardoor zij zich minder goed in hun vel gaan voelen. Misschien gaan ze zich zelfs volledig opsluiten omdat ze minder zelfvertrouwen hebben.

 

Kunnen we niet denken aan de heropening van enkele deelactiviteiten, bijvoorbeeld alles waarvoor men geen haardroger nodig heeft, zodat er geen luchtverplaatsing onstaat, want dat moeten we zeker vermijden.

 

Mijnheer de minister, welke vooruitzichten zijn er voor deze ondernemers? Hoe tracht u hen een perspectief te bieden? Ik heb intussen wel al vernomen dat er een kalender komt.

 

Ik heb van een aantal labs vernomen dat de testcapaciteit nu wel groot genoeg is. Kan dit geen middel zijn om gedeeltelijk te heropenen? Men kan dan wekelijks preventief testen om te bekijken of men verder kan gaan. Nu mogen we niet preventief testen, tenzij er een geldige reden is waarom men getest moet worden. Kunnen die preventieve testen toch niet worden uitgevoerd?

 

Wordt er aan een bepaalde volgorde gedacht voor de heropening? Dat zal allicht in de al genoemde kalender terechtkomen. Wellicht kan een gedeeltelijke heropening in overweging worden genomen?

 

Hoe passen de ondernemers in de huidige vaccinatiestrategie? In hoeverre kunnen bepaalde sectoren heropstarten, afhankelijk van de vaccinatiegraad? Hoe ziet u de relatie tussen de gevaccineerde groepen en de gesloten sectoren? Kunt u iets zeggen over de volgorde van heropening in het licht van het stijgend aantal gevaccineerden?

 

In welke begeleiding voorziet u voor de sectoren wat de heropstart betreft? Staat u in contact met de federaties? Ik vernam dat dit het geval is. Hoe zult u elke sector met de heropstart vooruithelpen?

 

Aan welke economische steunmaatregelen wordt nog gedacht, naast bijvoorbeeld het geactualiseerde overbruggingsrecht voor die sectoren? Ik meen dat wij op die vraag al een antwoord hebben gekregen. Mocht u echter aanvullingen hebben, dan hoor ik ze graag.

 

Mijnheer de minister, ik zou graag nogmaals het lijstje van federaties horen dat u daarnet aan de heer Van Lommel gaf, ofwel een print ervan krijgen. Het is interessant te weten met welke federaties u overlegt.

 

09.02 Minister David Clarinval: Mijnheer de voorzitter, mevrouw Verhelst, ik zal uw verschillende vragen beantwoorden, te beginnen met de laatste. Mijn medewerker kan u zonder enig probleem de lijst van de federaties geven tijdens de vergadering.

 

Ik sta permanent in contact met de beroepsfederaties die de zelfstandigen en de kmo's vertegenwoordigen. Ter illustratie geef ik u mee dat ik deze week de vertegenwoordiger van de horecasector ontmoet alsook de vertegenwoordiger van een vereniging die de belangen van de tatoeëerders behartigt. Vrijdag zie ik Febetra, de federatie van Belgische transporteurs, die ook getroffen zijn door de crisis. Ik heb eind vorige week ook talrijke federaties van contactberoepen ontmoet. Eind deze week zal mijn kabinet met hen deelnemen aan een overlegvergadering met de GEMS.

 

Ik besteed al mijn energie aan het zo goed mogelijk begrijpen van de werkelijke impact van de sanitaire maatregelen op de vele activiteitensectoren die worden getroffen door de door het Overlegcomité genomen sanitaire preventiemaatregelen. Dat doe ik om hen zo goed mogelijk te begeleiden en aangepaste steun te ontwikkelen of voor te stellen aan mijn collega's in de regering.

 

Op die basis heb ik maatregelen voorgesteld aan mijn collega's, om de steun aan de zwaarst getroffen ondernemingen op te voeren, waar nodig. Zoals ik al aan mevrouw Houtmeyers heb meegegeven, wordt momenteel over die maatregelen onderhandeld met mijn collega's. Ik heb ook al veel informatie gegeven aan mevrouw Houtmeyers in het antwoord op dat punt van haar vraag.

 

Ik heb ook een antwoord geformuleerd op de vraag over de perspectieven op basis van de opdrachten toevertrouwd aan de GEMS door het Overlegcomité van 8 januari. Wij zouden op 22 januari moeten kunnen beschikken over een eerste kalender voor de versoepelingen, met prioriteit voor de contactberoepen en misschien ook andere versoepelingen.

 

Uw vraag naar het verband tussen de exitfases en de vaccinatie is volkomen relevant, maar vermits ik niet geraadpleegd werd bij de ontwikkeling van de vaccinatiestrategie, ben ik zo vrij u hiervoor door te verwijzen naar de minister van Volksgezondheid.

 

09.03  Kathleen Verhelst (Open Vld): Mijnheer de minister, misschien is een gedeeltelijke opening mogelijk? Bepaalde activiteiten van bepaalde beroepen zijn immers essentiëler dan andere, als wij daar een onderscheid moeten maken. Ik gaf het voorbeeld van de kapper. Knippen en kleuren zijn misschien wel aan de orde, maar blazen is misschien minder nodig.

 

Wij kijken uit naar het vervolg en helpen graag meedenken. Op vraag van mevrouw Reuter zullen wij volgende week in de commissie ook luisteren naar de sectoren, over de impact en waar de grootste noden zijn. Wij moeten nog even overleggen met mevrouw Reuter hoe wij dat best kunnen aanpakken.

 

L'incident est clos.

Het incident is gesloten.

 

 

10 Question de Roberto D'Amico à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Une plus grande intervention du gouvernement dans les frais fixes des indépendants et des PME" (55012499C)

10 Vraag van Roberto D'Amico aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "Een grotere tegemoetkoming van de regering in de vaste kosten van de zelfstandigen en kmo's" (55012499C)

 

10.01  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le ministre, le temps passe, mais les mesures de restriction se maintiennent.

 

Les indépendants et les PME subissent de plein fouet la longueur de l’arrêt de leur activité. Pour une bonne partie d’entre eux, les dernières économies ont déjà été épuisées et les mesures d’aide suffisent à peine à faire face aux nombreux frais fixes. Pour d’autres, moins chanceux encore, les particularités de leur activité ne leur permettent pas de bénéficier des aides, comme les nouveaux indépendants ou les indépendants complémentaires qui n’ont pas assez cotisé, les faux indépendants de l’économie collaborative et les indépendants à titre principal dont la baisse de chiffre d’affaires est inférieure à 40 %.

 

Étant donné que les aides actuelles ne permettent toujours pas à certains entrepreneurs, qui ont dû obligatoirement fermer ou non, d’honorer l’ensemble de leurs frais fixes, avez-vous ou allez-vous examiner d’autres mécanismes d’aide? Si oui, lesquels?

 

Parmi d’autres pistes qui pourraient être exploitées afin de diminuer les frais fixes, il y a la baisse ou la suspension du coût lié aux droits d’auteur, aux terminaux bancaires, aux factures d’énergie ou aux assurances en tous genres. Où en êtes-vous à ce niveau-là? Avez-vous examiné chacune de ces quatre pistes? Avez-vous eu des contacts avec les acteurs concernés?

 

Avez-vous fait un monitoring visant à analyser et évaluer l’efficacité des aides que vous mettez en place? Si oui, comment justifiez-vous le fait que ces personnes ne bénéficient toujours pas d’aides alors qu'elles sont bel et bien impactées par la crise?

 

10.02  David Clarinval, ministre: Monsieur D'Amico, s'agissant tout d'abord de la question relative aux mesures supplémentaires que je défends au plan fédéral, je me permets de vous renvoyer à mes réponses précédentes, puisqu'elles portaient sur le même objet.

 

Je vous renvoie ensuite aux dispositions plus ciblées déjà évoquées et à la nécessité pour le fédéral de développer un plan destiné aux entreprises les plus touchées. C'est ce que j'ai parfois appelé le plan "hibernation". Toutefois, il peut aussi porter un autre nom. Je suis en train de le négocier avec mes collègues du gouvernement. Nous pourrons donc y revenir par la suite.

 

Pour le volet "droits d'auteur et assurance", ici aussi, permettez-moi de vous orienter vers le ministre de l'Économie Pierre-Yves Dermagne, qui est compétent pour ces questions et qui a pris les initiatives avec le secteur des assurances. Graydon, organisation avec laquelle je suis en contact régulier afin d'être informé au mieux, a publié des chiffres intéressants relatifs à l'impact positif des aides fédérales et régionales afin de secourir les entreprises  face à la crise pandémique et aux mesures de confinement. Selon Graydon, ces mesures auraient permis de sauver 96 000 sociétés en 2020. Sur les 432 490 entreprises tenues de publier des comptes annuels, 287 413 se trouvaient, en effet, en situation financière saine à la fin de l'année 2020, qui – il faut bien le concéder – n'était pas comme les autres. En l'absence de soutien, elles seraient seulement au nombre de 191 328. En d'autres termes, 66 % des sociétés ont pu se maintenir grâce aux aides. À défaut, le taux se serait élevé à 44 %. Bref, il apparaît que ces aides ont permis un accroissement de 22 %.

 

Nous nous efforçons de développer des mesures de soutien aussi adéquates que possible, compte tenu des moyens disponibles et des contraintes dans lesquelles nous évoluons. Personnellement, je souhaite renforcer les aides ciblées vers nos PME. Il faut que l'État fédéral prenne cette initiative pour que les entreprises qui étaient saines avant la crise puissent s'acquitter de leurs charges et coûts fixes et affronter leurs problèmes de solvabilité. Je puis vous assurer que nous continuons d'y travailler.

 

Voilà, monsieur D'Amico, en résumé, ma réponse à votre question.

 

10.03  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le ministre, je vous remercie pour vos réponses.

 

Nous ne nous gênerons pas pour aller poser des questions auprès du ministre Dermagne. Mais je pense, ou alors je n'ai pas fait attention, qu'il reste une petite question à laquelle vous n'avez pas répondu, celle relative aux jeunes indépendants qui ont commencé leur activité en début d'année et qui n'ont pas droit à ces aides.

 

10.04  David Clarinval ministre: Pour les indépendants starters, il y a des aides. S'ils ont été dans l'incapacité de poursuivre leur activité, ils ont droit au droit passerelle. Il y a certes quelques conditions à respecter, mais les starters n'ont pas été oubliés. Je peux vous l'assurer.

 

10.05  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Si vous le permettez, je ferai part de votre réponse – qui sera retranscrite, je suppose – parce que je connais des indépendants, une esthéticienne par exemple, qui ont lancé leur activité en début d'année mais qui n'ont pas suffisamment cotisé. Leur caisse leur dit qu'ils n'ont pas droit à ce droit passerelle. Je vais bien noter ce que vous m'avez dit et aller vers eux avec cette réponse. Ils sont lésés.

 

10.06  David Clarinval, ministre: Je suis à votre disposition pour recevoir les cas particuliers.

 

Nous recevons beaucoup de demandes et nous les analysons. Mais il faut évidemment connaître la situation spécifique de cette personne. Il est clair que figurent parmi les conditions des conditions de cotisations. Envoyez-moi les coordonnées de cette personne et j'analyserai son dossier!

 

10.07  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Je le ferai. Merci beaucoup, monsieur le ministre. 

 

L'incident est clos.

Het incident is gesloten.

 

11 Question de Roberto D'Amico à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Les raisons qui motivent la prolongation de la fermeture des métiers de contact" (55012500C)

11 Vraag van Roberto D'Amico aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De redenen voor het uitstel van de heropstart van de contactberoepen" (55012500C)

 

11.01  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le président, monsieur le ministre, les décisions prises vendredi passé n'ont pas été dans le sens d'une réouverture des métiers de contact, au grand malheur des professionnels concernés.

 

Pourtant, selon l'Union des Classes Moyennes (UCM), le contexte sanitaire autorisait une telle réouverture. En effet, d'après l'organisation représentant les indépendants, la réouverture des commerces et les fêtes de Noël n'ont pas été l'occasion d'une relance de l'épidémie, malgré l'hiver qui s'est installé. La population dans son ensemble respecte les règles sanitaires. Mais pour que cela continue, les restrictions imposées doivent rester compréhensibles, logiques et tenables.

 

En outre, comme le souligne également l'UCM, la réouverture des salons de coiffure et d'esthétique en France attire une clientèle transfrontalière, ce qui peut être dangereux sur le plan sanitaire.

 

Enfin, toujours selon l'UCM, il est de notoriété publique que des indépendants belges dans le besoin cèdent aux demandes pressantes de leurs clients et exercent leur métier en dehors de toute possibilité de contrôle. En effet, faute de pouvoir finir dignement la fin du mois, de nombreux indépendants n'ont d'autre choix que continuer à travailler dans l'illégalité.

 

Monsieur le ministre, étant donné que, selon l'UCM et d'autres organisations de défense des indépendants, le rapport fourni par le gouvernement n'a pas démontré l'existence scientifique d'un risque pour les métiers de contact, étant donné qu'un ancien ministre libéral a récemment publié sur les réseaux sociaux que "nos coiffeurs, sans que la littérature ne justifie tangiblement leur fermeture, restent sur le carreau", étant donné que votre président de parti a déclaré que rien ne démontre par A plus B que les professions de contact sont des vecteurs de contamination, comment justifiez-vous la fermeture de l'ensemble des professions concernées?

 

Comment expliquez-vous qu'il n'y ait pas encore d'étude scientifique minutieuse qui analyse les sources de contamination en Belgique et le risque sanitaire engendré par l'ouverture de certains secteurs?

 

Que répondez-vous aux professionnels des secteurs à l'arrêt qui estiment ne toujours pas avoir de perspective claire, comme vous l'aviez pourtant promis avant le Comité de concertation?

 

11.02  David Clarinval, ministre: Monsieur D'Amico, je comprends tout à fait que les fédérations professionnelles s'impatientent de la réouverture des métiers de contact et qu'une fédération telle que l'UCM monte au front pour en réclamer la réouverture à l'occasion du Comité de concertation du 8 janvier dernier.

 

J'ai demandé personnellement que des preuves scientifiques viennent en appui de toutes les décisions de fermeture d'entreprises. En ce qui concerne les métiers de contact, une étude a bien été fournie par le GEMS. Son contenu est soumis à débat. J'ai d'ailleurs demandé à ce qu'elle soit rendue publique et je l'ai envoyée personnellement aux contacts du secteur pour qu'ils en prennent connaissance.

 

Il est vrai que dans cette étude, il n'est pas démontré par A+B que les professions de contact sont des vecteurs de contamination. Pour autant, l'étude conclut que l'état des connaissances en matière de contamination à la covid-19 permet d'estimer que les professions de contact sont à risque de contamination moyen à élevé. Ce sont les termes que l'on retrouve dans cette étude. Les risques de contamination dans le cadre de ces activités sont estimés plus importants pour les motifs suivants: proximité physique, conversation avec l'autre personne, durée du contact, usage inadéquat du masque buccal, travail dans un lieu clos.

 

La conclusion de cette étude s'appuie sur le principe de précaution. Il n'y a pas de preuve réelle de risque de contamination accrue dans le cadre des professions de contact, mais cette étude conclut en disant que, compte tenu de la nature de ces professions, il est recommandé de maintenir ces métiers de contact fermés.

 

Je comprends que de telles conclusions soient difficilement audibles pour les professionnels concernés. Le Comité de concertation du 8 janvier, sur la base de cette étude a opté pour l'extrême prudence, considérant que si des chiffres montrent une tendance générale à la baisse, le taux de positivité restait élevé ainsi que le taux d'occupation globale des unités de soins intensifs.

 

En outre, il a été estimé qu'il était encore trop tôt pour pouvoir évaluer l'impact réel du retour des voyageurs, des jours de fêtes passés, Noël et Nouvel An, et de la réouverture des écoles.

 

Par contre, et c'est ce que j'avais demandé, il a bien été confirmé que les métiers de contact non médicaux appartiendront aux premiers secteurs qui seront rouverts lorsque la situation épidémiologique le permettra.

 

En outre, des concertations avec ces professions et le GEMS ont été lancées dans le courant de cette semaine. Elles sont en cours. Comme nous l'avions demandé, un calendrier sera proposé au prochain Codeco qui aura lieu le 22 janvier. Il s'agit là des perspectives les plus claires qu'il était possible d'obtenir le 8 janvier dernier.

 

Pour ce qui est de l'absence d'étude scientifique minutieuse qui analyse les sources de contamination en Belgique et le risque sanitaire engendré par l'ouverture de certains secteurs, je vous oriente vers mon collègue le ministre de la Santé publique, qui dispose des sources pour vous répondre.

 

11.03  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le ministre, je vous remercie pour votre réponse et pour votre réactivité par rapport à cette étude. Il est néanmoins malheureux qu'il ait fallu attendre dix mois pour avoir une étude sérieuse sur ce sujet.

 

L'incident est clos.

Het incident is gesloten.

 

12 Question de Roberto D'Amico à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "L’étude de l’université de Halle sur les grands événements" (55012501C)

12 Vraag van Roberto D'Amico aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De studie van de universiteit van Halle over massa-evenementen" (55012501C)

 

12.01  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le président, monsieur le ministre, je tiens à préciser que j'avais rédigé cette question lorsque la situation sanitaire était meilleure. Néanmoins, j'estime qu'elle garde sa pertinence, car le secteur culturel ne pourra pas être confiné indéfiniment.

 

L'université de Halle (Allemagne), sous la houlette de son hôpital universitaire, a publié en novembre dernier une étude sur l’organisation d’événements dans des espaces fermés. Les chercheurs ont ainsi mené différentes expériences afin de déterminer dans quelle mesure de grands événements de masse pourraient se tenir dans un espace clos malgré l’épidémie.

 

Ainsi, d’après leurs résultats, les auteurs affirment que l’organisation de tels événements est possible à condition de respecter certaines règles sanitaires. Il s'agit par exemple d'assurer une excellente aération de la salle, facteur déterminant selon eux, de respecter les distances de sécurité et le port du masque, de pouvoir rester assis et d'adapter le nombre de spectateurs autorisés selon la progression des infections. Le respect d’un protocole strict permettrait, dès lors, de limiter drastiquement le risque de contamination si des événements venaient à être autorisés.

 

Monsieur le ministre, avez-vous pris connaissance de cette étude, baptisée "Restart-19" et comptez-vous y apporter des suites? Seriez-vous prêt à mettre en place de nouvelles expérimentations?

 

12.02  David Clarinval, ministre: Monsieur le président, monsieur D'Amico, j'ai pris connaissance de cette étude réalisée par l'université allemande sur la base d'un événement réalisé et mesuré. Une des conclusions majeures de cette expérience est bien l'importance d'une bonne ventilation des lieux accueillant des événements tels que des concerts. Les dimensions, l'importance de la ventilation dans les lieux clos et l'évaluation de la qualité de l'air en ces lieux clos font l'objet des travaux et concertations en cours au niveau du groupe d'experts de stratégie de crise (GEMS) qui conseille les gouvernements du pays au niveau scientifique.

 

Des concertations entre les divers secteurs (horeca, événementiel et métiers de contacts) sont en cours actuellement. Comme dit précédemment, en vue de préparer le Comité de concertation du 22 janvier, le Comité de concertation du 8 janvier a confié au GEMS la mission, compte tenu de l'évolution épidémiologique, d'établir un calendrier et de formuler dans les protocoles des conditions sanitaires et de sécurité supplémentaires pour la poursuite de l'ouverture de l'activité économique afin que celle-ci ait lieu dans des circonstances sûres.

 

Les protocoles relatifs à l'organisation d'événements culturels ou sportifs intégreront l'état des connaissances scientifiques afin de permettre une reprise des activités dans des conditions sûres. Pour valider les protocoles qui relèvent de mes compétences tels que celui de l'événementiel, je peux vous affirmer, monsieur le député, que je m'appuierai sur les avis rendus par nos scientifiques et, entre autres, sur cette étude de l'université de Halle.

 

12.03  Roberto D'Amico (PVDA-PTB): Monsieur le ministre, je vous remercie. Nous serons très vigilants quant à la poursuite de ces activités.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

13 Vraag van Katrien Houtmeyers aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De steunmaatregelen binnen het overwinter-plan" (55012509C)

13 Question de Katrien Houtmeyers à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "Les mesures d'aide dans le cadre du plan destiné à aider les entreprises à passer l'hiver" (55012509C)

 

13.01  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, met betrekking tot het overwinterplan zijn al heel wat vragen beantwoord. Ik zal ze dus niet meer allemaal opnieuw stellen. Een punt dat mij evenwel nog niet helemaal duidelijk is, betreft de zombiebedrijven, waarover u hebt gesproken in uw interview van 8 januari in De Standaard. Die wilt u eruit filteren. Hoe denkt u dat concreet aan te pakken?

 

Vervolgens heb ik een vraag die vandaag actueler is dan ooit. Bepaalde maatregelen zijn al langer van kracht, zoals het dubbel overbruggingsrecht. Die regeling zou tot eind januari lopen, maar u overweegt ze te verlengen tot eind februari. Ik vraag me af hoe het daarna concreet verder moet.

 

Kunt u het overbruggingsrecht nog even kort uitleggen? Op de website van een aantal sociale secretariaten, zoals Liantis en Partena, staan de drie pijlers uitgelegd, maar de vermelde bedragen komen neer op enkel overbruggingsrecht, dus niet meer op het dubbel overbruggingsrecht. Bovendien maken heel wat sectoren, zoals de horeca, zich zorgen dat ze hun overbruggingsrecht – al dan niet deels – kwijtspelen als ze hun takeawayactiviteiten blijven uitoefenen. Hetzelfde geldt voor de kappers: als zij hun kleurshampoos en andere producten verkopen, zoals ze nu doen, dreigen ze hun overbruggingsrecht te verliezen.

 

Het allerbelangrijkste is dat we op dit moment een duidelijke uitleg krijgen over het overbruggingsrecht. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Heel veel zelfstandigen zitten op die informatie te wachten.

 

13.02 Minister David Clarinval: Mevrouw Houtmeyers, mijn antwoord is klaar, maar u hebt speciale aandacht gevraagd voor het overbruggingsrecht. Ik zal u mijn antwoord geven en ik kan later nog bijkomende informatie geven, als u wilt.

 

Ik ben inderdaad van mening dat de ondernemingen die gezond waren op het moment dat de sanitaire maatregelen werden genomen en die vandaag nog te maken krijgen met beperkingen, gesteund moeten worden. Ik denk hierbij aan de horeca, de evenementensector, de ondernemers uit de culturele sector en de recreatiesector, of ook aan diegenen die niet verplicht moeten sluiten maar die hun omzet dramatisch zien dalen door de indirecte effecten van de crisis: geen toerisme en werkvergaderingen voor de hotels of nog weinig geplande reizen voor de reisagentschappen.

 

Het overwinterplan dat ik in de pers heb vermeld, wil in sterke maatregelen voorzien voor deze ondernemingen om hen te helpen de economische winter door te komen waarin zij werden gestort door de beslissingen van de overheid om de gezondheid van de bevolking te vrijwaren. Deze ondernemingen verdienen de steun van de overheid.

 

Binnen mijn bevoegdheden ging de kern van 8 januari 2021 ermee akkoord om het dubbele overbruggingsrecht te verlengen voor de maand februari voor de zelfstandigen van wie de activiteit volledig gestaakt is. In de horeca blijft de mogelijkheid om takeaway aan te bieden en het dubbel overbruggingsrecht te behouden.

 

Si vous me le permettez, je vais ajouter une petite phrase en français. Il y a en effet eu une communication des caisses, qui disait le contraire. Je peux vous l'assurer: c'est parce que la loi se terminait au 1er janvier, donc les caisses ont anticipé, mais nous sommes en train de préparer la prolongation en février. Le kern a déjà marqué son accord. Le sujet passe vendredi en Conseil des ministres et il faudra encore qu'il soit abordé au Parlement car le take-away et le click-and-collect doivent être ajoutés. Mais on aura le temps de le faire puisque le droit passerelle de février sera versé en mars. On peut donc rassurer tout le monde car beaucoup d'inquiétudes m'ont été exprimées. Excusez-moi d'avoir ajouté cette phrase en français mais je voulais que ce soit bien clair.

 

Ik zal er ook op toezien dat de zelfstandigen in 2021 zullen kunnen genieten van een vrijstelling, verlaging of uitstel van hun sociale bijdragen. Ik herhaal bovendien dat er een afbetalingsplan zal kunnen worden aangevraagd voor de sociale bijdragen waarvoor een uitstel werd aangevraagd in 2020 en die dus in 2021 betaalbaar worden.

 

Er wordt momenteel in de regering onderhandeld over andere maatregelen. Die moeten de ondernemingen helpen het hoofd te bieden aan hun vaste kosten en lasten. Zolang er geen akkoord is, kan ik daar echter niet meer over zeggen.

 

Het zal een teaminspanning zijn, want achter de ondernemingen in moeilijkheden zitten jobs en spelers van het toekomstig economisch herstel. Daarom moet er ook rekening mee worden gehouden dat we gerichte maatregelen nemen en vermijden dat overheidsgeld wordt geïnjecteerd in zombiebedrijven. Ik wil de discussie zo snel mogelijk afronden.

 

Op 8 januari heeft het Overlegcomité – ik herhaal het – de GEMS gevraagd om een kalender op te stellen en in de protocollen bijkomende sanitaire maatregelen en veiligheidsmaatregelen te formuleren, zodat de economische activiteiten in veilige omstandigheden kunnen worden heropgestart. De horecasector is al via zijn gewestelijke federaties in overleg gegaan met de GEMS om te bepalen op welke manier de protocollen nog kunnen worden verbeterd, met name op het vlak van ventilatie en luchtkwaliteit.

 

Ik kan geen precieze datum geven. Het Overlegcomité komt op 22 januari bijeen om een stand van zaken op te maken van de sanitaire situatie. Indien mogelijk zullen daar de eerste versoepelingen voor 2021 worden beslist. De prioriteit zal uitgaan naar de contactberoepen en we zullen op die datum kennis kunnen nemen van de agenda of op zijn minst de voorwaarden voor de heropening van de horeca. Na afloop van de vergadering van het Overlegcomité van 22 januari zouden wij moeten beschikken over een eerste deel van de tijdlijn voor de versoepelingen.

 

13.03  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, bedankt voor uw duidelijk antwoord. Ik denk dat de horeca zeer tevreden is dat het dubbel overbruggingsrecht blijft bestaan. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of dat ook voor de kappers opgaat, die daarover ook heel veel zorgen hebben.

 

De informatie staat inderdaad op de website van enkele sociaal secretariaten, maar op uw website heb ik er niets over teruggevonden. Bij de invoering van het overbruggingsrecht stond de informatie wel duidelijk op uw website. Voor de toekomst is het misschien goed dat u als eerste over maatregelen communiceert, niet de sociaal secretariaten, zeker nu blijkt dat er ook foutieve informatie circuleert.

 

Ik had ook gevraagd hoeveel zelfstandigen het dubbel overbruggingsrecht hebben aangevraagd en of er een verschil bestaat tussen de regio's. Daarop heb ik geen antwoord gekregen.

 

13.04 Minister David Clarinval: Mevrouw Houtmeyers, dat geldt natuurlijk ook voor de kappers. Het overbruggingsrecht is er voor alle bedrijven die moesten sluiten.

 

Het punt staat op de agenda van de ministerraad komende vrijdag en dus kan ik de informatie nog niet op mijn website zetten, want er is nog geen officiële beslissing. Er is wel een akkoord in het kernkabinet.

 

Ten slotte, mijn medewerkers zal u de cijfers voor november per mail toezenden.

 

13.05  Katrien Houtmeyers (N-VA): Mijnheer de minister, dat is duidelijk. Ik dank u heel erg om ons de informatie reeds mee te geven. Ik zie de cijfers van november graag in mijn mailbox toekomen.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

14 Vraag van Leen Dierick aan David Clarinval (Middenstand, Zelfstandigen, Kmo's en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing) over "De impact van het Brexit-handelsakkoord op de landbouwsector" (55012511C)

14 Question de Leen Dierick à David Clarinval (Classes moyennes, Indépendants, PME et Agriculture, Réformes institutionnelles et Renouveau démocratique) sur "L'impact de l'accord commercial du Brexit sur le secteur de l'agriculture" (55012511C)

 

14.01  Leen Dierick (CD&V): Op 1 januari is het handelsakkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van kracht geworden. Dit heeft uiteraard een impact op onze landbouwsector. Dankzij het akkoord zullen bijvoorbeeld geen invoertarieven gelden voor landbouw-, voedings-, sierteelt- en andere producten. Dat is op zich wel goed nieuws, maar het heeft toch een impact. Zo krijgen bedrijven ook wel te maken met extra administratie om verse producten snel in het Verenigd Koninkrijk te krijgen. Het is dan ook heel belangrijk dat het FAVV en de douane heel goed samenwerken en alles efficiënt kunnen afhandelen, zodat die verse producten daar toch tijdig kunnen geraken.

 

Hoe verloopt momenteel de handel tussen België en het Verenigd Koninkrijk? Hoe evalueert u de eerste weken?

 

Wat zijn de gevolgen van het brexithandelsakkoord op onze landbouwsector volgens u?

 

Er is meer administratie nodig om de verse producten in het Verenigd Koninkrijk te krijgen. Hoe verloopt dit momenteel? Hoe verlopen de controles? Hoe kunnen de procedures en de samenwerking van bedrijven met het FAVV nog efficiënter worden aangepakt?

 

Welke maatregelen kunnen er nog specifiek worden genomen om de administratieve rompslomp die er momenteel nog is voor onze ondernemers zo beperkt mogelijk te houden?

 

14.02 Minister David Clarinval: Mevrouw Dierick, het antwoord op uw eerste vraag valt niet onder mijn bevoegdheden, maar onder die van de minister van Buitenlandse Handel.

 

In antwoord op uw tweede vraag kan ik zeggen dat de gevolgen van de brexit op de landbouwsector op dit moment nog niet zichtbaar zijn. De verandering van het handelsstelsel is er gekomen net na een periode waarin veel handel met het Verenigd Koninkrijk beperkter was als gevolg van de kerstvakantie, enerzijds, en de periode van aanpassing aan de nieuwe handelsregels die op 1 januari in werking zijn getreden, anderzijds.

 

Ik zal u pas over drie tot zes maanden een zinvol verslag van deze gevolgen kunnen geven.

 

Sinds januari is het VK geen lidstaat meer en bepaalt het zelf de regels voor de invoer van dieren, planten en bepaalde producten van dierlijke en plantaardige oorsprong. Deze eisen brengen met zich mee dat het FAVV bepaalde controles moet uitvoeren en de nodige garanties moet bieden in de vorm van gezondheids- of fytosanitaire certificaten, net zoals dat het geval is voor de import en export uit en naar andere derde landen.

 

Het FAVV heeft hierin een jarenlang ervaring en organiseert de invoercontroles en de exportcertificering reeds op een efficiënte manier.

 

Dankzij bijkomende middelen heeft het FAVV bovendien zijn diensten versterkt om deze bijkomende controles en certificatie door de brexit op een efficiënte manier ten voordele van de sectoren te kunnen opvangen.

 

Het informeert de inspecteurs al geruime tijd over de nieuwe regels voor de handel met het Verenigd Koninkrijk, zodat zij zich daarop hebben kunnen voorbereiden en organiseren.

 

Het FAVV heeft bijvoorbeeld deelgenomen aan talrijke Europese vergaderingen en webinars. Het heeft een specifieke brexitwebsite en een callcenter opgericht en organiseert specifiek sectoraal overleg, indien nodig.

 

Hoewel door de meeste operatoren veel inspanningen zijn geleverd om correct te functioneren, moet worden vastgesteld dat ondanks alle initiatieven van de overheid de voorbereiding van sommigen te wensen overlaat.

 

Ten vierde, inzake mijn bevoegdheid op het gebied van voedselveiligheid kan ik u verzekeren dat het FAVV alles in het werk stelt om de lasten voor onze bedrijven zoveel mogelijk te verminderen binnen de limieten van wat wettelijk aanvaardbaar is in België, maar ook voor de Europese Commissie en het Verenigd Koninkrijk.

 

Bij mijn weten is de handel tussen België en het Verenigd Koninkrijk momenteel rustig voor goederen die sanitaire of fytosanitaire voorwaarden vereisen. Er zijn op dit moment geen grote problemen vastgesteld. Zowel het FAVV als ikzelf volgen de situatie op de voet en zullen dat ook blijven doen zolang dat nodig is.

 

14.03  Leen Dierick (CD&V): Mijnheer de minister, ik heb er alle vertrouwen in dat u de situatie op de voet volgt. Het is inderdaad nog wat vroeg om al conclusies te trekken. Ik zal de vraag later zeker nog eens opnieuw stellen. Het is misschien zinvol om over enkele maanden in de commissie een vergadering te organiseren om te reflecteren over de impact van de brexit op onze landbouwsector of de economie in het algemeen. Dan kunnen we daar samen naar kijken en er misschien lessen uit trekken.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

De voorzitter: We kunnen dat zeker meenemen. Als we nog eens over de regeling der werkzaamheden spreken, kunnen we ook bekijken wanneer we dat het beste inplannen. Verschillende ministers zijn hier waarschijnlijk ook voor bevoegd, zoals de ministers van Landbouw, Economie en Buitenlandse Handel. We bekijken het over enkele weken als u het op de agenda zet.

 

De vergadering wordt gesloten om 15.50 uur.

La séance est levée à 15 h 50.