Commissie voor Economie, Consumentenbescherming en
Digitalisering |
Commission
de l'Économie, de la Protection des consommateurs et de la Digitalisation |
van Woensdag 15 januari 2025 Namiddag ______ |
du Mercredi 15 janvier 2025 Après-midi ______ |
La réunion publique de commission est ouverte à 14 h 04 et présidée par M. Roberto D'Amico.
De openbare commissievergadering wordt geopend om 14.04 uur en voorgezeten door de heer Roberto D'Amico.
Les textes figurant en italique dans le Compte rendu intégral n’ont pas été prononcés et sont la reproduction exacte des textes déposés par les auteurs.
De teksten die cursief zijn opgenomen in het Integraal Verslag werden niet uitgesproken en steunen uitsluitend op de tekst die de spreker heeft ingediend.
01.01 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de staatssecretaris, mijn beste wensen voor het nieuwe jaar, dat voor iedereen veel nieuwe uitdagingen zal brengen. Voor mijn vraag verwijs ik graag naar mijn ingediende tekst.
De
handel wordt steeds meer gedomineerd door digitalisering en
internationalisering, wat zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. Uit
een open brief van Comeos blijkt echter dat buitenlandse e-commerceplatformen,
met name uit China, vaak een oneerlijke concurrentiepositie innemen door een
gebrek aan controle en handhaving van Europese product- en
consumentenregels.
Cijfers
van de douane tonen aan dat België dagelijks 2,5 miljoen pakjes uit landen
buiten de EU ontvangt, waarvan een groot deel uit China komt. Slechts 0,005 %
van deze pakjes wordt gecontroleerd, terwijl inspecties aantonen dat 1 op 3
producten niet aan CE-normen voldoet, wat een risico vormt voor de
volksgezondheid. De volksgezondheid komt nog meer onder druk te staat, door het
feit dat de Europese CE-markering amper te onderscheiden valt van het Chinese
Export label. Tegelijkertijd zien Belgische retailers zich geconfronteerd met
intensieve controles en verliezen zij marktaandeel aan internationale spelers
die niet aan dezelfde regels zijn gebonden.
Comeos
stelt een aantal concrete maatregelen voor, zoals:
Het
heffen van invoerrechten op pakjes onder de 150 euro. Een versterking en digitalisering van
douaneprocedures. Het verbeteren van de
gegevensuitwisseling tussen lidstaten en de invoering van een Digital Product
Passport. Een strikte handhaving van de Digital Services Act (DSA) en Digital
Markets Act (DMA).
Graag
dan ook een antwoord op volgende vragen:
Welke
stappen onderneemt de federale regering om een gelijk speelveld te creëren voor
Belgische handelaars tegenover buitenlandse e-commerceplatformen?
Hoe
evalueert u het huidige controlebeleid op de conformiteit van ingevoerde
producten, en hoe kan dit beleid worden versterkt?
Bent u
van plan om, in overleg met Europese partners, te pleiten voor het heffen van
invoerrechten op pakjes onder de 150 euro, zoals voorgesteld door Comeos?
Hoe
ziet u de rol van technologische innovaties zoals datamining en artificiële
intelligentie in het verbeteren van de slagkracht van douanediensten?
Hoe
zal u de consument sensibiliseren over het verschil tussen de Europese
CE-markering en het Chinese Export label en het volksgezondheidsrisico dat dit
laatste inhoudt?
01.02 Staatssecretaris Alexia Bertrand: Mijnheer de voorzitter, dit is de eerste commissievergadering van 2025, dus beste wensen aan iedereen! Er wachten ons grote uitdagingen en waarschijnlijk zullen we nieuwe rollen opnemen in de komende weken. Het zal voor ons allemaal nieuw zijn.
Mevrouw Van Bossuyt, zoals u weet, kent e-commerce geen grenzen. De onlineplatforms zijn wereldwijd actief. Dus moeten op het niveau van de Europese Unie maatregelen worden getroffen, want die zullen het meest geschikt en het meest doeltreffend zijn. Platforms zoals Alibaba, Temu en Shein merkt de Europese Unie aan als vlops (very large online platforms) en vallen als zodanig onder de bevoegdheid van de Europese Commissie voor de toepassing van de regels inzake bijvoorbeeld de Digital Services Act (DSA). De Europese Commissie heeft in dat verband al formele actie tegen hen ondernomen.
Platforms zoals AliExpress en Wish krijgen ook bijzondere aandacht van het Consumer Protection Cooperation Network (CPC). Dat netwerk verenigt de nationale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de Europese wetgeving inzake consumentenbescherming. Er wordt gecoördineerde actie ondernomen om toezeggingen te krijgen van deze onlineplatforms en om ervoor te zorgen dat de regels voor consumentenbescherming in heel Europa worden nageleefd.
Gezien het aantal producten dat online wordt verkocht, is de controle van die producten complexer dan voor producten die in fysieke winkels worden verkocht. Ik ben me ervan bewust dat klassieke methoden van markttoezicht daarvoor niet altijd geschikt zijn. Dat geldt ook voor de Europese toezichthouders. Daarom bieden nieuwe Europese verordeningen zoals de DSA en verordening 2023/988 inzake algemene productveiligheid een kader voor e-commerce door nieuwe eisen te stellen in geval van verkoop op afstand en nieuwe controlemogelijkheden aan te reiken.
Voor het antwoord op vragen 3 en 4 verwijs ik u door naar mijn collega, de minister van Financiën.
Voor de laatste vraag wil ik graag het misverstand rechtzetten over het zogenaamde Chinese exportlabel. Af en toe duikt dit fake news opnieuw op. Het valse Chinese CE-exportlabel, of de certificatie ervan, bestaat officieel niet. Het is misbruik van, of een overtreding op de regels van de CE-markering. Het vormt geen risico voor de volksgezondheid.
De CE-markering is verplicht voor bepaalde productcategorieën. Door het op het product aan te brengen, verklaart de fabrikant dat het product voldoet aan de gezondheids-, veiligheids- en milieueisen die van kracht zijn in de Europese Unie.
Om nog meer misverstanden en verwarring bij de consumenten te vermijden, ben ik er geen voorstander van om hierover een specifieke bewustmakings- of communicatiecampagne te doen. De FOD Economie heeft reeds, naast de specifieke webpagina’s over de verschillende productcategorieën, een algemene pagina met FAQ’s over de CE-markering.
01.03 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Dankuwel, mevrouw de staatssecretaris, voor uw antwoord.
Inderdaad, onlinehandel kent geen fysieke grenzen en dat maakt het allemaal juist zo moeilijk. Dat er op Europees niveau moet worden bekeken wat er kan worden gedaan, is absoluut zo. We moeten eerlijk zijn: hoe ruimer de markt, hoe ruimer de keuzevrijheid voor de consument. Het kan niet de bedoeling zijn om ons helemaal op onszelf terug te plooien.
De vragen 3 en 4 zal ik stellen aan de minister van Financiën.
U zegt dat het Chinese exportlabel officieel niet bestaat. Ik herinner me dat, toen ik in het Europees Parlement zat, de Europese Commissie daarover ook al bezorgd was, omdat het label in China wel gebruikt wordt om bij wijze van spreken een kwaliteitslabel te kunnen claimen. "Toevallig" lijkt dat label dan ook op het Europese kwaliteitslabel. Daarom is bewustwording wel belangrijk, om te vermijden dat er verwarring over zou kunnen zijn. U zegt dat we moeten vermijden dat de mensen het toch als iets officieels zouden bekijken. Het is wat het verhaal van de kip of het ei, maar toch belangrijk genoeg om te blijven opvolgen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02.01 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Ik verwijs opnieuw naar mijn ingediende vraag.
Vrijdag
29 november was het Black Friday waarbij heel wat ondernemingen grote kortingen
beloven. Het blijft wel opletten geblazen of de aangeduide kortingen ook
effectief kortingen zijn. Minder dan een kwart van de Black Friday kortingen
zou echt een goede deal zijn. Vaak zouden producten nl. van slechte kwaliteit
zijn of zouden de voorgestelde kortingen vals zijn.
Graag
verneem ik hoe de afgelopen Black Friday verliep.
Hoe
heeft de overheid toezicht gehouden op misleidende aanbiedingen en
prijspraktijken tijdens Black Friday?
Zijn
er meldingen ontvangen van consumenten over oneerlijke handelspraktijken? Zo
ja, hoeveel en welke stappen zijn ondernomen?
Zijn
er incidenten gerapporteerd met betrekking tot online fraude rondom Black
Friday?
Bent u
van mening dat de bestaande wetten en regels voldoende duidelijk zijn en
voldoende worden nageleefd om zo consumenten te beschermen tegen nep-kortingen
en manipulatieve marketingstrategieën?
02.02 Staatssecretaris Alexia Bertrand: De Economische Inspectie voert het hele jaar onderzoeken uit met betrekking tot de echtheid van promoties en de naleving van de regelgeving hieromtrent. Ze voert tijdens actiemaanden, zoals tijdens de soldenperiode en Black Friday, bijkomende onderzoeken uit.
Gedurende de actieperiode van Black Friday van 2024 heeft de Economische Inspectie 32 meldingen ontvangen. Naar aanleiding van die meldingen werden 15 onderzoeken opgestart. De meeste onderzoeken lopen nog. De Economische Inspectie heeft ook meerdere onderzoeken opgestart naar aanleiding van gemelde incidenten over onlinefraude, waarbij websites van Belgische ondernemingen worden gekopieerd en er valse advertenties worden verspreid via sociale media om reclame te maken voor valse websites tijdens de Black Fridayperiode.
De Economische Inspectie is van mening dat de bestaande wetten en regels voldoende duidelijk zijn, maar niet altijd voldoende worden nageleefd. Daarom heeft de FOD Economie ook ingezet op het informeren van ondernemingen en voorlichten van consumenten. Zo werden in 2022 guidelines gepubliceerd met betrekking tot aankondigingen van prijsverminderingen. In 2023 werd een workshop georganiseerd voor ondernemingen, waarin de regels werden toegelicht en zij de kans kregen om vragen te stellen. Voor de Black Fridayperiode werd ook een persartikel gepubliceerd waarin de consumenten tips werden aangereikt om zich niet te laten misleiden. Een mailing werd ook uitgestuurd naar ondernemingen en federaties om hen nogmaals te herinneren aan de geldende regels.
02.03 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Mevrouw de staatssecretaris, bedankt voor uw antwoord. U spreekt over 32 meldingen gedaan naar aanleiding van de extra controles, waarbij 15 onderzoeken zijn opgestart. Dat betekent dat toch bij ongeveer de helft is vastgesteld dat het om iets meer gaat dan louter een indicatie. Die onderzoeken lopen nog. Ik ben benieuwd wanneer de resultaten daarvan bekend zullen zijn.
Weet u over welke meldingen het vooral ging? Daarna hebt u het immers gehad over onlinefraude en advertenties voor valse websites. Ik veronderstel dat die zaken nog over iets anders gaan en niet onder die 32 meldingen vallen. Kunt u hier enige verduidelijking over geven?
In verband met de toereikende wetgeving denk ik inderdaad dat het gebrek aan wetgeving niet echt het probleem is, maar wel het gebrek aan naleving van de bestaande wetgeving. Die wetgeving wordt niet altijd te kwader trouw met voeten getreden, maar soms gewoon uit onwetendheid. Het informeren van de ondernemingen en het voorlichten van de consumenten spelen daarbij dan ook een belangrijke rol, al zal niet iedereen te goeder trouw handelen.
Kunt u meer info verschaffen over die meldingen en incidenten met betrekking tot onlinefraude?
02.04 Staatssecretaris Alexia Bertrand: Ik kan die vraag zeker stellen aan de Economische Inspectie. Die informatie heb ik nu niet. Ik zal vragen naar de verschillende categorieën.
02.05 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Oké, heel graag. Kunt u mij die info schriftelijk bezorgen? (Ja) Super. Voor de duidelijkheid, die incidenten over onlinefraude en valse advertenties staan los van die 32 meldingen. Heb ik het zo juist begrepen? (Ja)
Hebt u een idee van de aantallen?
02.06 Staatssecretaris Alexia Bertrand: (…)
02.07 Anneleen Van Bossuyt (N-VA): Graag, dank u wel.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03.01 Steven Coenegrachts (Open Vld): Mevrouw de staatssecretaris, UNIZO klaagde in september problemen aan met de werking van het markttoezicht van de FOD Economie. Zo werden er bij een zelfstandige verkoper van elektrotoestellen in mijn woonplaats strijkijzers meegenomen zonder vergoeding of afgifte van ontvangstbewijs. UNIZO vroeg zich terecht af of het markttoezicht per se via de retailers moet worden afgedwongen en of men niet beter het markttoezicht rechtstreeks bij de producenten en groothandels uitoefent. Voorts rijst de vraag of daar vergoedingen, minstens ontvangstbewijzen, tegenover kunnen staan. Op het einde van de rit moet hun boekhouding immers ook kloppen. Kan er ook een fiscaal attest worden afgeleverd, zodat inbeslagnames als kosten kunnen worden geboekt?
Kan er een beter evenwicht worden gevonden tussen de belangen van het markttoezicht en die van de kleine zelfstandige ondernemers?
03.02 Staatssecretaris Alexia Bertrand: Mijnheer Coenegrachts, het zijn de diensten bij de Algemene Directie Energie van de FOD Economie, die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de markt van de elektrische- en gasproducten. Daartoe worden rekening houdend met de beschikbare middelen elk jaar campagnes voor verschillende producten gevoerd, met als doel een zo uitgebreid mogelijke controle op veiligheid en conformiteit. Helaas vereisen laboratoriumtesten soms meerdere apparaten om alle veiligheidspunten te controleren. Bovendien wordt de bemonstering geregeld door het KB van 25 maart 2016 betreffende de bemonstering, zoals bepaald in het Wetboek van economisch recht. De agenten van de FOD Economie passen dat laatste nauwgezet toe.
De controle wordt uitgevoerd bij elke speler in de keten, of dat nu gaat om een distributeur, een importeur, een fabrikant of een onlineverkoopplatform. Elk van die economische operatoren heeft immers eigen verplichtingen, die naast de conformiteit en de veiligheid van de producten moeten worden gecontroleerd.
Het is daarenboven niet alleen voor consumenten gemakkelijker om producten van buiten de EU te kopen. Het is ook gemakkelijker voor eindhandelaars om producten van buiten de EU te kopen, vaak tegen veel lagere prijzen. Soms nemen ze zo echter de rol van importeur of zelfs fabrikant op zich, met de bijbehorende verantwoordelijkheden. Dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, maar het onderstreept wel de noodzaak om steekproeven en controles doorheen de volledige keten te blijven uitvoeren.
De AD Energie tracht de lasten zo evenwichtig mogelijk te verdelen over de verschillende spelers in de keten om zo efficiënt mogelijk te werken. Er moet ook worden opgemerkt dat, in overeenstemming met het voornoemde decreet, elke bemonsteringsoperatie gepaard gaat met de aflevering van een proces-verbaal van monstername aan de betrokkenen.
De kosten van de laboratoriumtesten worden momenteel niet doorgerekend naar gecontroleerde firma's waar inbreuken zijn vastgesteld. Zij dragen alleen de kosten van de gemonsterde producten.
Een andere verdeling van de kosten is zeker een mogelijkheid, maar in de doorrekening van kosten wil ik een verschillende behandeling van Belgische en buitenlandse bedrijven te allen koste vermijden. In overleg met de sector zou men die verdeling van kosten kunnen aftoetsen en eventueel optimaliseren.
03.03 Steven Coenegrachts (Open Vld): Mevrouw de staatssecretaris, er zit inderdaad een ratio achter, namelijk de ketenaanpak, en daar heb ik begrip voor.
U suggereerde dat de kosten misschien aan de betrokken producent, retailer of een andere schakel in de keten kunnen worden doorgerekend bij vastgestelde inbreuken. Indien natuurlijk geen inbreuken worden vastgesteld en spullen worden verkocht, zouden absoluut geen kosten mogen worden doorgerekend.
Ik wist niet dat er een proces-verbaal werd opgemaakt. Het zou misschien interessant zijn dat er, zodra iets wordt opgehaald, een ondertekend ontvangstbewijs wordt bezorgd of dat wordt geattesteerd dat men in de winkel is binnengekomen en dat beslag werd gelegd op enkele producten Het proces-verbaal zou dan normalerwijze later volgen.
Ik blijf pleiten voor een soort fiscaal attest, waarmee de kosten die de handelaar zelf maakt, op enige wijze kunnen worden verhaald.
L'incident est clos.
Het incident is
gesloten.
04.01 Patrick Prévot (PS): Madame la secrétaire d'État, selon le bilan dévoilé par Testachats pour l’année 2024, l'organisation comptabilise actuellement plus de 21 000 dossiers, des plaintes principalement liées aux secteurs des télécommunications, de l'énergie ainsi que de la vente en ligne. Dans la majorité des cas, l'organisation parvient à résoudre les litiges à l'amiable. Nous ne pouvons que saluer le travail remarquable exercé par l'organisation de protection des consommateurs.
Je vous interpelle aujourd'hui sur un constat que tout le monde aura fait: la majorité des plaintes porte sur des problèmes liés aux factures, qu'il s'agisse du secteur des télécommunications ou des fournisseurs d'énergie. Il s'agit donc d'un enjeu précis qui, sous couvert peut-être d'une attention plus forte des administrations telles que l'Inspection économique et/ou de mesures dissuasives aussi bien formelles qu’informelles, pourrait faire baisser le nombre de plaintes.
Le 21 juin 2023, je vous ai interrogé à propos des demandes de la Commission de Régulation de l’Électricité et du Gaz (CREG) en vue d’obtenir un complément d'informations sur les factures d'énergie. Il s’agissait d’accroître la transparence du processus de dénomination en demandant aux fournisseurs d'ajouter le mois de la version au nom du produit et de mentionner la date de la carte tarifaire sur la facture du client. Vous m'aviez alors répondu ceci: "Quant aux autres propositions de la CREG que vous avez mentionnées, monsieur Prévot, je peux vous informer qu'elles seront prises en compte dans le cadre de la révision de l'accord consommateur-énergie."
Madame la secrétaire d'État, des changements ont-ils été observés depuis notre échange de juin 2023?
En ce qui concerne les problèmes liés à la facture, le secteur des télécommunications est également pointé du doigt. Dans ce cadre précis, pourrions-nous avoir votre retour sur le nombre élevé de plaintes déposées contre ce secteur et, pour la plupart, en lien avec la facture?
Enfin, comment l'administration compétente en la matière peut-elle résoudre les problèmes rencontrés par les consommateurs?
04.02 Alexia Bertrand, secrétaire d'État: Monsieur Prévot, j'ai bien pris note du bilan des plaintes reçues par Testachats en 2024 et je dois vous dire que je suis toujours très attentive à son rapport annuel ainsi qu'à ceux des médiateurs sectoriels et d'autres organisations car cela permet d'identifier des domaines de préoccupation spécifiques. Les plaintes concernant ces secteurs sont fréquentes, ce qui n'est pas anormal en soi puisque ce sont de grandes entreprises ayant de nombreux clients.
Si je regarde votre question qui concerne la facturation dans le domaine de l'énergie, je peux vous dire que les remarques de la CREG ont effectivement bien été prises en compte dans les discussions relatives à la révision de l'accord consommateur-énergie. Si vous avez des questions plus concrètes à ce sujet, je ne peux que vous inviter à interroger ma collègue, la ministre de l'Énergie Tinne Van der Straeten.
Sur la question du QR code, le secteur avait émis une série de critiques quant à la proposition d'ajouter un QR code sur la facture parce qu'il y avait la crainte de confusion entre le QR code pour payer la facture et celui qui renverrait à la carte tarifaire applicable. Ces arguments étaient tous repris dans un document qui a été rédigé à l'attention du futur gouvernement. Ce que je peux vous dire, c'est que la CREG a encore repris cette proposition dans son mémorandum du 12 juillet 2024 à l'attention du formateur pour le futur gouvernement fédéral. Nous suivrons donc attentivement les choix qui seront faits en la matière.
En ce qui concerne ensuite le secteur télécom, plusieurs contrôles sont en cours. En première ligne, l'IBPT effectue des contrôles sur la facturation et le service clientèle. Pour cela, je me réfère à mes collègues, la ministre Petra De Sutter, qui est compétente pour les télécoms, et le secrétaire d'État Mathieu Michel, qui a la tutelle sur l'IBPT.
L'Inspection économique est également en train de vérifier la mention des coordonnées du service clientèle sur les sites web des plus grands opérateurs de télécommunications.
Enfin, pour le secteur des télécom, comme pour celui de l'énergie, le médiateur du secteur concerné reste à la disposition des consommateurs en deuxième ligne, après qu'ils auront eux-mêmes contacté le service clientèle de l'entreprise concernée.
04.03 Patrick Prévot (PS): Madame la secrétaire d'État, je vous remercie de votre réponse.
Bien évidemment, je me réjouis d'entendre que les remarques de la CREG ont été prises en compte au cours des discussions. Pour le surplus, j'attendais votre première réponse. Trois autres questions seront adressées par écrit à vos collègues pour cerner le problème dans son ensemble.
Enfin, et c'est peut-être ce qui m'intéresse le plus en tant que parlementaire, et certainement pour la suite, vous nous informez que les différents points d'attention ont été transmis au formateur. Il me reviendra donc aussi de pouvoir juger sur pièces lorsque l'hypothétique Arizona sera mise sur pied et de voir ce que les négociateurs en auront retenu.
L'incident est clos.
Het incident is
gesloten.
05.01 Patrick Prévot (PS): Madame la secrétaire d'État, comme vous le savez, le traditionnel Salon de l'Auto a ouvert ses portes voici quelques jours. Et, comme vous le savez peut-être également, notre groupe PS accorde une grande importance à l'économie circulaire, et le parc automobile n'y échappe pas. L'année 2024 a même été un record, avec un total de 727 650 voitures d'occasion vendues. C'est 5,6 % de plus qu'en 2023.
Une nouveauté sur ce marché en plein essor est l'arrivée des véhicules d'occasion électriques. Testachats invite à une meilleure transparence sur la capacité des batteries afin de rassurer les acheteurs. S'il est parfaitement possible de vérifier l'état de la batterie d'un smartphone d'occasion – nous savons d'ailleurs, par exemple, que les iPhone reconditionnés ont le vent en poupe –, il n'est pour le moment pas permis de le faire sur une voiture électrique.
Cette transparence pourrait pourtant être un argument de vente et pourrait favoriser l'économie circulaire qui nous est chère dans ce domaine des voitures électriques d'occasion. Au final, l'objectif est évidemment de rassurer l'acheteur afin que celui-ci possède toutes les informations sur l'autonomie du véhicule afin de faire un choix éclairé puisque, selon une étude récente menée par le cabinet de conseil allemand P3 Group GmbH et citée par Testachats, la plupart des batteries conservent plus de 80 % de leur capacité initiale à long terme, même après une utilisation sur de longues distances (plus de 200 000 km).
À cette fin, l'organisation de consommateurs demande à ce que la capacité de la batterie soit obligatoirement reprise dans le Car-Pass, qui enregistre les relevés du compteur kilométrique d'une voiture.
Madame la secrétaire d'État, vu l'évolution de notre parc automobile, l'importance du marché des voitures d'occasion et la nécessité de favoriser l'économie circulaire face au défi du dérèglement climatique, pourrions-nous avoir votre retour sur la demande de Testachats précitée?
05.02 Alexia Bertrand, secrétaire d'État: Merci, monsieur Prévot, pour cette question tout à fait actuelle et pertinente qui met en lumière une fois de plus la réussite de Car-Pass, qui peut encore avoir une série d'applications. Vous avez raison, il est vrai que l'incertitude sur l'état de la batterie est clairement un des obstacles ou une des raisons pour lesquelles les acheteurs hésitent à opter pour un véhicule électrique, en plus du prix, de l'anxiété sur l'autonomie du véhicule et des questions relatives à l'infrastructure de recharge.
On sait qu'une grande partie du coût provient de la batterie du véhicule. Par conséquent, s'il faut remplacer une batterie défectueuse, c'est particulièrement coûteux. Lorsque, dans quelques années, les voitures électriques seront proposées en grand nombre sur le marché de l'occasion, il sera évidemment essentiel de fournir aux consommateurs les informations dont ils ont besoin de manière transparente pour leur donner confiance dans la technologie des batteries en général, surtout pour les batteries des véhicules d'occasion. Ils auront besoin d'informations fiables sur le State of Health (SoH) de la batterie, c'est-à-dire la mesure qui indique l'état de conservation de la capacité initiale de la batterie. Il est donc évident qu'à terme, ces informations sur le State of Health devront être incluses dans le document Car-Pass.
Mais – et cela vaut pour toutes les informations figurant dans Car-Pass – il faut veiller à ce que les informations fournies soient correctes et faciles à interpréter pour un acheteur quelconque, pour celui qui, comme vous et moi, irait acheter un véhicule d'occasion. Pour cette raison, l'ASBL Car-Pass a décidé de faire réaliser une étude qui donnera un aperçu des méthodes actuelles et des solutions commerciales pour déterminer ce fameux SoH et pour en indiquer les avantages et inconvénients.
La manière dont les informations sur l'état de la batterie seront indiquées sur le Car-Pass fera également l'objet d'une étude mais il faudra encore attendre un tout petit peu puisque les résultats de cette étude ne seront disponibles que dans le courant de l'automne 2025. Vous et moi suivrons ceci depuis les bancs du Parlement.
05.03 Patrick Prévot (PS): Madame la secrétaire d'État, je ne doute que nous suivrons cela attentivement ensemble. Tout comme vous, je pense effectivement que, vu l'évolution du parc automobile en Belgique, il sera évidemment nécessaire de pouvoir rajouter une mission d'information au Car-Pass qui est déjà très utile pour les acheteurs, singulièrement dans le cadre des achats d'occasion. Ce sera vraiment une donnée indispensable à fournir à un acheteur, pour qu'il n'achète pas un chat dans un sac et qu'il puisse se rendre compte de la pertinence de son achat.
On parle souvent de capacité parfois faible ou limitée de certaines voitures électriques, même achetées neuves: 350 ou 400 km. Parfois cela freine de gros rouleurs ou de grosses rouleuses. Si un véhicule venait à perdre 50 % de sa capacité, je pense que l'achat ne serait pas pertinent pour de nombreuses personnes. Ce véhicule pourrait être anti-fonctionnel après l'achat. Tout comme vous, je pense qu'il faudrait procéder à cela très rapidement. Nous attendrons évidemment l'automne 2025 pour y voir un peu plus clair.
L'incident est clos.
Het incident
is gesloten.
Le président: En ce qui concerne les questions orales au ministre Clarinval, les questions n° 56001758C et n° 56001794C de Mme Verkeyn sont reportées, la question n° 56001759C de Mme Gijbels est transformée en question écrite et la question n° 56001791C de Mme Vanrobaeys est également transformée en question écrite.
La réunion publique de commission est levée à 15 h 12.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 15.12 uur.