KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 PLEN 088
CRIV 50 PLEN 088
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET HET BEKNOPT VERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC LE COMPTE RENDU ANALYTIQUE
P
LENUMVERGADERING
S
ÉANCE PLÉNIÈRE
dinsdag mardi
12-12-2000 12-12-2000
10:00 uur
10:00 heures
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Berichten van verhindering
1
Excusés
1
ONTWERP VAN PROGRAMMAWET
1
PROJET DE LOI-PROGRAMME
1
Ontwerp van programmawet voor het
begrotingsjaar 2001 (950/1 tot 15)
1
Projet de loi-programme pour l'année budgétaire
2001 (950/1 à 15)
1
Algemene bespreking
1
Discussion générale
1
Sprekers:
Anne-Mie Descheemaeker,
rapporteur, Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Jef Tavernier, voorzitter van
de AGALEV-ECOLO-fractie, Marie-Thérèse
Coenen
Orateurs:
Anne-Mie Descheemaeker,
rapporteur, Frieda Brepoels, présidente du
groupe VU&ID, Jef Tavernier, président du
groupe AGALEV-ECOLO, Marie-Thérèse
Coenen
Regeling van de werkzaamheden
6
Ordre des travaux
6
Sprekers: de voorzitter, Eddy Boutmans,
staatssecretaris voor Ontwikkelings-
samenwerking
Orateurs: le président, Eddy Boutmans,
secrétaire d'Etat à la Coopération au
développement
BIJLAGE
7
ANNEXE
7
INTERNE BESLUITEN
7
DECISIONS INTERNES
7
INTERPELLATIEVERZOEKEN 7
DEMANDES
D'INTERPELLATION
7
I
NGEKOMEN
7
D
EMANDES
7
VOORSTELLEN 7
PROPOSITIONS 7
T
OELATING TOT DRUKKEN
7
A
UTORISATION D
'
IMPRESSION
7
MEDEDELINGEN
7
COMMUNICATIONS
7
SENAAT 7
SENAT 7
A
ANGENOMEN WETSONTWERPEN
7
P
ROJETS DE LOI ADOPTES
7
E
VOCATIE
8
E
VOCATION
8
REGERING 8
GOUVERNEMENT
8
V
ERSLAG
8
R
APPORT
8
A
LGEMENE UITGAVENBEGROTING
2000
8
B
UDGET GENERAL DES DEPENSES
2000
8
ARBITRAGEHOF 9
COUR
D'ARBITRAGE
9
A
RRESTEN
9
A
RRETS
9
B
EROEPEN TOT VERNIETIGING
10
R
ECOURS EN ANNULATION
10
P
REJUDICIËLE VRAGEN
10
Q
UESTIONS PREJUDICIELLES
10
V
OORDRACHT VAN KANDIDATEN VOOR EEN AMBT
VAN RECHTER
10
P
RESENTATION DE CANDIDATS A UNE PLACE DE
JUGE
10
REKENHOF
11
COUR DES COMPTES
11
B
OEK VAN OPMERKINGEN
11
C
AHIER D
'
OBSERVATIONS
11
JAARVERSLAGEN 11
RAPPORTS
ANNUELS
11
S
TAD
G
ENT
11
V
ILLE DE
G
AND
11
C
ENTRALE
D
IENST VOOR DE BESTRIJDING VAN DE
GEORGANISEERDE ECONOMISCHE EN FINANCIËLE
D
ELINQUENTIE
11
O
FFICE CENTRAL DE LUTTE CONTRE LA
D
ELINQUANCE ECONOMIQUE ET FINANCIERE
ORGANISEE
11
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
ii
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
PLENUMVERGADERING SÉANCE
PLÉNIÈRE
van
DINSDAG
12
DECEMBER
2000
10:00 uur
______
du
MARDI
12
DÉCEMBRE
2000
10:00 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.02 uur door
de heer Herman De Croo, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.02 heures par M.
Herman De Croo, président.
De voorzitter: De vergadering is geopend.
La séance est ouverte.
Een reeks mededelingen en besluiten moeten ter
kennis gebracht worden van de Kamer. Zij zullen
in bijlage bij het integraal verslag van deze
vergadering opgenomen worden.
Une série de communications et de décisions
doivent être portées à la connaissance de la
Chambre. Elles seront reprises en annexe du
compte rendu intégral de cette séance.
Berichten van verhindering
Excusés
Greta D'Hondt, Jan Mortelmans, wegens ziekte /
pour raison de santé;
Elio Di Rupo, wegens ambtsplicht / pour obligation
de mandat;
Georges Clerfayt, Raad van Europa / Conseil de
l'Europe;
Jacqueline Herzet, buitenslands / à l'étranger.
(Staatssecretaris Eddy Boutmans komt het
halfrond binnen.)
Ik groet u, mijnheer de staatssecretaris en met u
ook de regering.
Ontwerp van programmawet
Projet de loi-programme
01 Ontwerp van programmawet voor het
begrotingsjaar 2001 (950/1 tot 15)
01 Projet de loi-programme pour l'année
budgétaire 2001 (950/1 à 15)
Algemene bespreking
Discussion générale
De algemene bespreking is geopend.
La discussion générale est ouverte.
Vous savez que la Conférence des présidents a
accepté notre proposition de partager le travail.
In plaats van gisteren om 14.00 uur, begint de
vergadering vandaag om 10.00 uur. We zullen
morgen rond 18.00 uur stemmen. Dat was de
afspraak. Deze ochtend zullen de rapporteurs hun
verslag uitbrengen, als zij dat wensen. Daarna
volgt een algemene bespreking.
Dans la discussion générale de ce matin, les
interventions des groupes sont limitées à
15 minutes maximum.
U moet dat niet doen. Sommigen hebben immers
gezegd dat die algemene bespreking samen met
het begrotingsdebat kan worden gehouden. Toch
houden wij deze voormiddag een kleine en korte
algemene bespreking.
Une série de rapporteurs sont inscrits: Mme
Cahay-André, mevrouw Descheemaeker, Mme
Drion, de heren Bonte, Dehu, Pierre Lano, Olivier
Maingain, Jan Mortelmans, Tony Smet en Jef
Tavernier.
U bent niet verplicht uw verslag te komen
uitbrengen. U kunt er ook naar verwijzen.
Mevrouw Descheemaeker, u wenst verslag uit te
brengen? Wie van de rapporteurs wil er nog iets
zeggen? Ik heb u geciteerd, mijnheer Tavernier,
maar u moet natuurlijk geen verslag uitbrengen.
Ik geef dan het woord aan mevrouw
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
Descheemaeker. U hebt uw maiden-speech reeds
gebracht, dus waarom geen tweede keer het
woord nemen?
Je donne la parole à Mme Descheemaeker,
rapporteur d'un des nombreux projets des détails
de la loi-programme.
01.01 Anne-Mie Descheemaeker, rapporteur:
Mijnheer de voorzitter, collega's, de commissie
voor de Volksgezondheid heeft de artikelen 8 tot
11, 52 en 53 en 62 tot 66 van de programmawet
besproken.
Het artikel 8 strekt ertoe een premie van 25.000
frank toe te kennen aan de eigenaars die hun auto
laten ombouwen voor het gebruik van LPG en dit
tussen 1 januari 2001 en 31 december 2002. Er
werden verschillende amendementen ingediend.
De heer Paque betreurt dat deze premie vervalt
als men een nieuw voertuig koopt dat reeds voor
het gebruik van LPG is uitgerust en vraagt zich
ook af of de daarvoor uitgetrokken kredieten
eventueel niet voortijdig zullen zijn opgebruikt.
Mevrouw De Meyer opteert voor de afschaffing
van de aanvullende verkeersbelasting voor LPG-
voertuigen in plaats van een premieregeling. De
heer Brouns is voorstander van een bonus-
malussysteem waarbij groene punten worden
toegekend aan de producten die het minst
schadelijk zijn voor het milieu. Mevrouw De Block
zegt dat de premie slechts de helft van de
kostprijs van de LPG-installatie dekt en zou ook
liever opteren om de aanvullende
verkeersbelasting af te schaffen. De minister
antwoordde dat de afschaffing van de aanvullende
verkeersbelasting overeenkomstig de Europese
regelgeving ertoe zou leiden de accijnzen te
moeten verhogen. Het is ook niet de bedoeling
deze premie plots op te heffen in 2002, maar de
zaak eerst te evalueren en het nut ervan na te
gaan. Het bedrag van de premie werd berekend
op basis van de rentabiliteitsdrempel en de
concurrentie met benzine en diesel. De
amendementen worden verworpen en het artikel
word aangenomen met 11 stemmen en 4
onthoudingen.
Artikel 9 breidt de toepassingssfeer van de
sanctieregeling in het koninklijk besluit van 1978
uit. Mevrouw Van de Casteele krijgt als antwoord
op haar vraag dat deze sancties slaan op het niet
betalen van de registratiekosten in publieke
apotheken. Het artikel wordt aangenomen met 14
stemmen en 1 onthouding.
Artikel 10 preciseert dat de heffing van 0,05% op
de omzetcijfers ook op de medische hulpmiddelen
van toepassing wordt.
Artikel 11 wil een juridische grondslag geven aan
de verplichting om in iedere apotheek bepaalde
informatieve documenten te hebben.
Artikel 52 machtigt de Koning om de voorwaarden
te bepalen waaronder de ziekenhuisbeheerders
statistische gegevens moeten bezorgen.
Artikel 53 preciseert de financieringsvoorwaarden
voor de ziekenhuizen. De heer Vandeurzen
herinnert eraan dat er moeilijkheden zijn gerezen
als gevolg van een opschorting van het betreffend
ministerieel besluit. De minister antwoordt daarop
dat er nog naar een oplossing wordt gezocht.
Artikel 62 schept binnen de organieke wet op de
OCMW's de mogelijkheid dat ook de particuliere
sector de opvang van asielzoekers kan verzorgen.
De uitbreiding van dit artikel gaf aanleiding tot
ernstige discussies en verschillende
amendementen. Deze amendementen waren
vooral de uiting van de bezorgdheid over de
invulling van de niet-materiële opvang van de
asielzoekers. De meeste commissieleden vragen
voldoende garanties inzake de kwalitatieve
normen. De minister beklemtoont dat de overheid
evenmin als de NGO's in staat zijn om op
dergelijke korte termijn voldoende opvang te
realiseren. Hij verklaart dat er een commissie zal
worden opgericht om identieke kwaliteitsnormen
voor alle centra op te stellen. De directeur van elk
centrum, gekozen door de minister, zal dan de
contactpersoon zijn. De minister dient een
amendement in dat ertoe strekt de woorden
"maatschappelijke dienstverlening" te vervangen
door het woord "opvang" en te preciseren dat de
overeenkomst onder toezicht van de overheid
wordt gesloten. Een subamendement van
mevrouw Gilkinet, door de democratische partijen
ondertekend, bepaalt dat de overeenkomst op een
lastenkohier zal worden gebaseerd waarover na
overleg in de Ministerraad een koninklijk besluit
wordt vastgelegd. Het subamendement wordt
aangenomen en het aldus gewijzigde
amendement van de regering wordt aangenomen
met 10 stemmen tegen 4 en 2 onthoudingen.
Artikel 63 voegt aan de OCMW-wetgeving een
artikel 57ter (bis) toe dat aan de asielzoekers een
verplichte plaats van inschrijving in een
asielcentrum toewijst.
De heer Brouns wil met een amendement dit
artikel schrappen en verwijst voor die bepaling
naar de vreemdelingenwet van 1980. De heer
Mayeur dient een amendement in om de OCMW's
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
te machtigen toch financiële hulp te verlenen als
er onvoldoende opvangplaatsen zijn. De minister
betwist dit en zegt dat ook legale asielzoekers in
de toekomst gelijk worden behandeld als de
illegale asielzoekers. Hij bevestigt dat de
asielzoekers niet uit eigen beweging naar het
OCMW kunnen stappen voor financiële hulp,
maar alleen bij toewijzing in specifieke gevallen.
Artikel 64 over de inschrijving in het
vreemdelingenregister wordt zonder opmerkingen
aangenomen. Artikel 65 betreft een puur
technische aanpassing. Artikel 66 handelt over het
opeisingrecht van verlaten gebouwen voor de
terbeschikkingstelling voor asielopvang. De heer
Brouns dient, gesteund door de heer D'haeseleer,
een amendement in om het artikel weg te laten.
Op de vragen daarover verduidelijkte de minister
dat deze maatregel noodzakelijk is, als zou blijken
dat er te weinig opvangplaatsen zijn. De nadere
regels zullen in een koninklijk besluit worden
bepaald, na overleg in de Ministerraad. Er zal in
een billijke schadeloosstelling worden voorzien.
Het begrip "verlaten" houdt in dat de niet-
bewoning of het niet-gebruik al lang moet duren
en dat deze zaak tussen beide partijen rationeel
wordt aangepakt.
Alle aan de commissie voorgelegde bepalingen
worden aangenomen met negen stemmen voor,
bij zes onthoudingen.
De voorzitter: Mevrouw de rapporteur, ik dank u.
Daar de heren Bonte en Tavernier naar hun
schriftelijk verslag verwijzen, meen ik te mogen
besluiten dat dit ook voor de andere collega's
geldt.
01.02 Frieda Brepoels (VU&ID): Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, collega's,
ik was helemaal geen vragende partij om
tussenbeide te komen in deze algemene
bespreking. Ik sloot mij op de Conferentie van
voorzitters graag aan bij het voorstel van de heer
Tavernier, maar de CVP vroeg om deze
voormiddag een algemene bespreking over de
programmawet te organiseren. Ik zie dat de
collega's op dit ogenblik nog schitteren in
afwezigheid. Waarschijnlijk heeft op dit ogenblik
de fractieleider andere beslommeringen in zijn
stad.
Mijnheer Tavernier, maakt u zich geen zorgen. Ik
heb maar een vijftal minuten nodig om iets te
vertellen over de procedure van deze
programmawet, zonder over de inhoud te willen
uitweiden. Volgende week, ter gelegenheid van de
budgetbespreking, zullen we meer dan voldoende
de mogelijkheid krijgen om inhoudelijk iets te
vertellen over de opties die voor het budget van
volgend jaar worden genomen.
Vandaag zullen we spreken over de
programmawet, zoals hij door de commissies
werd geamendeerd. Er zijn heel wat maatregelen
in opgenomen die nodig zijn om een correcte
uitvoering van de begroting 2001, die volgende
week pas wordt besproken, te garanderen. Het is
de wereld op zijn kop. Ik heb dat in de Conferentie
van voorzitters ook gezegd. Vandaag wil ik
namens de VU&ID-fractie formeel protesteren
tegen deze gang van zaken.
Deze kwalijke tendens, die door de vorige regering
werd ingezet en door de paarsgroene regering
gretig werd overgenomen, is uiteraard geen goede
tendens, die we zouden moeten kunnen
stopzetten. Wat bedoel ik daarmee? Wij hebben
een overzicht gevraagd aan onze diensten en wij
stellen vast dat tot en met 1996 de begroting door
het Parlement in de loop van de maand november
werd goedgekeurd.
In het begin van de jaren 1990 werd de begroting
zelfs reeds onmiddellijk na het Allerheiligenreces
goedgekeurd, waarna voldoende tijd restte om
begin december de programmawet en de
concrete uitvoeringsbepalingen ervan te
bespreken. Sinds 1996 is het tijdstip van de
bespreking steeds verder naar achter geschoven.
In dit magische jaar 2000 rijst de situatie helemaal
de pan uit. Dit ontwerp van programmawet werd
immers door de Ministerraad op 27 oktober 2000
goedgekeurd. Op 31 oktober werd aan de Raad
van State een dringend advies gevraagd. Dit
advies werd op 6 november afgeleverd. Op
datzelfde ogenblik werden ook de eerste
beleidsnota's van de ministers afgeleverd. U weet
dat de begroting dit jaar opnieuw buiten de
wettelijk voorziene termijn van 31 oktober in het
Parlement werd ingediend. Vanaf dat ogenblik
startten in de Kamer de besprekingen over zowel
de beleidsnota's, over het budget en over de
programmawet.
Collega's, ik wil u geenszins vermoeien door te
schetsen welke lijdensweg de meeste commissies
hebben moeten afleggen. Het absolute dieptepunt
werd echter bereikt toen afgelopen donderdag, na
de plenaire vergadering om 1.15 uur 's nachts, de
commissie voor de Sociale Zaken haar
besprekingen over de programmawet kon verder
zetten. Gisterenmiddag werd in de commissie
voor de Infrastructuur nog de verslaggeving van
de vijf eerste artikels besproken. Het verslag
daarvan waarnaar de rapporteurs hier verwijzen
ligt nu op de banken.
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
Collega's, vele van de vertragingen waren te
wijten aan het feit dat de meerderheidspartijen
vaak in onvoldoende aantal aanwezig waren.
Daardoor moest de bespreking telkens opnieuw
worden opgeschort en uitgesteld. Omdat de
termijn voor de bespreking te scherp wordt
wegens de laattijdige indiening door de regering,
kon er volgens mijn bescheiden mening
onvoldoende ingegaan worden op de inhoudelijke
besprekingen van de verschillende beleidsnota's.
Volgende week zullen we daar dieper op ingaan
ter gelegenheid van de budgetbespreking.
Vandaag heb ik me bewust beperkt tot een
algemene kritiek op de gehanteerde procedures in
de hoop, collega's, dat wij hieruit lessen zouden
trekken voor de toekomst.
Wij hoopten oprecht dat deze regering zou breken
met de oude, slechte tradities, waarvan de
programmawet er toch een is. Dat is zeker zo
wanneer deze programmawet gebruikt wordt als
een soort vuilnisbak waarin vanalles terechtkomt
dat er niet echt thuishoort. Vorig jaar was dit nog
enigszins begrijpelijk, want dat jaar was het
startjaar van de nieuwe regering. Intussen zou
men echter beter moeten weten.
Los van een aantal bepalingen die een oplossing
moeten bieden voor enkele technische problemen,
bevat deze programmawet nog een aantal zeer
belangrijke maatregelen die volgens mij een
betere parlementaire behandeling verdienen. Ik
denk bijvoorbeeld aan de vergunningen voor de
mobiele telecommunicatiesystemen van de derde
generatie. De Raad van State zei in haar advies
van begin oktober reeds dat een koninklijk besluit
hierover een onvoldoende wettelijke grondslag
vormt voor een aantal onderdelen. De regering
antwoordde op dit advies met dit onderwerp mee
in de programmawet op te nemen. Intussen zijn
de toekomstige opbrengsten natuurlijk reeds
besteed. Ik denk aan het Zilverfonds of de
initiatieven rond het e-government.
Zowel het Zilverfonds als de initiatieven in verband
met e-government, zelfs de NMBS zullen hieruit
trekkingsrechten krijgen, terwijl de veiling dit jaar
niet meer kan gebeuren. Uit een aantal
gelijkaardige veilingen in de ons omringende
landen kan men afleiden dat de bedragen, door de
regering vooropgesteld, meer dan waarschijnlijk
niet gehaald zullen worden.
Tijdens de bespreking in de commissie werden
vlug een vijftal nieuwe artikels toegevoegd, ook
ook op vraag van de regering, om de Europese
verordening inzake ontkoppeling van het
aansluitnetwerk een praktische uitvoering te
geven. Blijkbaar had men daar niet eerder aan
gedacht.
Minstens even belangrijk zijn de voorstellen van
amendementen die door de heer Bonte, namens
de meerderheidspartij, ingediend werden. Deze
amendementen strekken ertoe een drietal nieuwe
artikels in te schrijven met betrekking tot de
uitvoering van de sociale akkoorden.
Ik vraag me af wat men doet met het advies van
de Raad van State. Vindt men dit niet voldoende
belangrijk om de nodige tijd voor een bespreking
ervan uit te trekken?
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
staatssecretaris, collega's, ik heb bij het begin van
mijn betoog al gezegd dat ik me vandaag beperk -
wat de algemene bespreking betreft - tot deze
korte uiteenzetting over de procedure en de
behandeling. Zo vermijd ik dat we volgende week
dezelfde bespreking herhalen. Verschillende
collega's zullen trouwens bij de bespreking van de
artikels, vandaag en morgen, meer concreet
tussenkomen.
01.03 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Mijnheer
de voorzitter, ik kan mevrouw Brepoels
geruststellen. Met haar procedurele opmerkingen
heeft zij naar mijn mening grotendeels gelijk. In de
Kamer moeten zowel oppositie, meerderheid als
de voorzitter eisen dat de regering de procedures
volgt zodat er een ernstig debat gevoerd kan
worden binnen de gestelde termijnen.
Bij deze vergelijking moet wel worden opgemerkt
dat pas sinds 1996 over de begroting slechts in
één Kamer moet worden gestemd. Dat is een
verschil met de periode ervoor.
Voor de programmawet bevinden we ons gelukkig
niet meer in de situatie zoals wij die in juli hebben
gekend. Die situatie was toen werkelijk
onaanvaardbaar. De programmawet is nu herleid
tot een bijna aanvaardbaar geheel.
Ten gronde hebt u gelijk. We zullen er via andere
kanalen bij de regering op aandringen dat ze op
een correcte manier met procedures en vooral
met de inhoud van het debat in het Parlement
omgaat.
We zullen ook via andere kanalen dan de uwe,
mijnheer de voorzitter, bij de regering erop
aandringen dat zij de procedures toepast en
correct omgaat met het Parlement.
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
De voorzitter: Dames en heren, ik heb de eerste
minister een brief geschreven waarin ik uiting heb
gegeven aan de onvrede van de parlementsleden
die ik op alle banken heb gehoord. Ik heb dat
trouwens bekendgemaakt in de Conferentie van
voorzitters. Het is evident dat er maar een
begroting tijdig werd ingediend in tegenstelling tot
de rest van de stukken waarvan de bespreking
erdoor gejaagd werd. Dat was begrijpelijk gelet op
het feit dat er het herfstreces tussenzat. In ieder
geval, dat doet er niet toe. Immers, bekijken we de
lijst van de voorgaande jaren - de eerste minister
weet dat -, dan kan men stellen dat er enkel vorig
jaar een terechte reden was voor de laattijdige
bespreking, omdat de regering pas was
geïnstalleerd.
Desalniettemin moet het de laatste keer zijn dat
deze handelwijze wordt gehanteerd. Volgend jaar
neemt België natuurlijk het voorzitterschap van de
Europese Unie waar. Dat neemt niet weg dat, als
de begrotingen niet tijdig worden ingediend, ik
maatregelen zal nemen die de regering geenszins
zullen bevallen. Ik heb die trouwens al in mijn
mouw.
Het komt er dus op aan een inspanning te doen.
Een correcte werkwijze is niet alleen gunstig voor
de parlementsleden, maar komt zeker het debat
ten goede.
Ik heb deze boodschap nog eens hier in plenaire
vergadering naar voren gebracht, opdat ze ook
buiten wordt gehoord. Wie eventueel niet horen
wil, zal moeten voelen.
01.04 Staatssecretaris Eddy Boutmans: Mijnheer
de voorzitter, ik zal uw boodschap, die zeer
duidelijk is, aan de eerste minister en de andere
leden van de regering doorgeven. We zullen ons
uiterste best doen om volgend jaar wat sneller op
de bal te spelen.
De voorzitter: Ik laat u vervolgens opmerken,
dames en heren, dat u op uw banken een nooit
voorheen gepubliceerd document hebt gevonden
met het nummer 950/00. Het gaat om een
werkdocument dat ik ook in de commissies heb
laten ronddelen. Ik heb namelijk de regering
gevraagd om in geval zij een programmawet
indient, de wetten toe te voegen die door de
programmawet worden gewijzigd.
Le but est de pouvoir lire la loi à modifier. J'ai donc
demandé, pour la première fois, aux services de
la Chambre de créer ce que le gouvernement n'a
pas eu le temps de faire, à savoir un document de
base. Quand vous comparez le document 950/14
comportant le texte adopté par la commission et le
document de travail - le greffier sait que les
services ont fait diligence en la matière -, on peut
lire, pour chaque article de la loi-programme,
l'article actuel. Par exemple, l'article 2 de la loi-
programme dit ceci: "L'article 68 est complété par
32, 33, etc.". Dans le document créé par nos
services, on retrouve l'entièreté de l'article 68.
Dat is een eerste stap. De volgende stap zal erin
bestaan - ik vraag daarvoor de medewerking van
de regering - dat ik bij de indiening van een
programmawet een document ontvang met de
moedertekst samen met de voorgestelde
wijzigingen, zodat de parlementsleden duidelijk
kunnen zien waarover ze spreken.
Voor de eerste maal heeft men in de commissies
en in de plenaire vergadering de basistekst met de
voorgestelde wijzigingen kunnen vergelijken.
Daartoe hebben de diensten van de Kamer een
grote inspanning gedaan. Ze zullen de werkwijze
tegen een volgende keer alvast nog verfijnen.
01.05 Marie-Th. Coenen (ECOLO-AGALEV):
Monsieur le président, j'interviendrai à propos de
l'ensemble du document de travail qui présente la
loi-programme, ainsi que la modification de cette
loi. Je trouve qu'il s'agit là d'une très bonne
initiative car le travail des parlementaires en est
énormément facilité. De tels documents
techniques sont en effet parfois difficiles à
rassembler.
Le président: Madame, je vous remercie pour
votre intervention. Il y a effectivement progrès.
Depuis quelques mois, vous recevez des
propositions de loi, dont nos services ont fait le
résumé. Les membres de l'assemblée prennent
connaissance du résumé de la proposition et de
temps à autre de l'intégralité du texte. Avec un
peu de retard, le gouvernement procède ensuite
de la même manière. Tous les projets de loi sont
déposés accompagnés d'un résumé et du texte
intégral, ce qui est intéressant. A présent et ce
dans le souci de faciliter le travail, le document
final ainsi que la matrice à partir de laquelle les
modifications sont intervenues sont mis à notre
disposition.
Collega's, ik heb een probleem en de Kamer dus
ook. Ik verwacht de heer Poncelet om hier te
spreken. Hij heeft mij echter laten weten dat hij
vast zit in het verkeer. Ik zal de vergadering dus
schorsen voor vijftien minuten. Mijnheer de
staatssecretaris, gelieve mij te verontschuldigen.
Le combat cesse faute de combattants!
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
De vergadering is geschorst.
La séance est suspendue.
La séance est suspendue à 10.30 heures.
De vergadering wordt geschorst om 10.30 uur.
De vergadering wordt hervat om 10.42 uur.
La séance est reprise à 10.42 heures.
La séance est reprise.
De vergadering is hervat.
02 Regeling van de werkzaamheden
02 Ordre des travaux
Le président: Monsieur le secrétaire d'Etat, chers
collègues, M. Poncelet m'a fait savoir qu'il a
encore une demi-heure de route à parcourir. Il
suggère, en conséquence, d'intervenir cet après-
midi, au cours de la séance que j'ouvrirai à
14.15 heures.
Ingeschreven voor het debat inzake Financiën zijn
de heren Leterme, Hagen en Borginon. Voor het
debat inzake Binnenlandse Zaken is dat de heer
Van Hoorebeke. In het debat inzake
Volksgezondheid zullen het woord nemen:
mevrouw Schauvlieghe en de heren Bacquelaine,
Anthuenis, Paque, Mayeur en Gilkinet. Deze
namiddag zal het dus toch vrij belangrijk worden.
Mijnheer de staatssecretaris, komen de minister
van Financiën en de andere verantwoordelijke
leden van de regering deze namiddag?
02.01 Staatssecretaris Eddy Boutmans: Mijnheer
de voorzitter, ik kan u daar niet op antwoorden,
want ik ben zelf ook in laatste instantie
opgeroepen. Ik zal in ieder geval minister Daems
contacteren.
De voorzitter: Mijnheer de staatssecretaris, ik zie
dat u uitstekend samenwerkt met het Parlement.
Financiën, Binnenlandse Zaken en
Volksgezondheid komen deze namiddag dus aan
bod. Aangezien geen sprekers meer zijn
ingeschreven in het algemeen debat en aangezien
degenen die het vroegen, hier blijkbaar niet meer
tijdig zijn geraakt, wordt de vergadering gesloten.
Je reprendrai la séance à 14.15 heures. Nous
entendrons le débat relatif à l'examen du budget
des départements Finances, Intérieur et Santé
publique.
De vergadering is gesloten.
La séance est levée.
De vergadering wordt gesloten om 10.44 uur.
Volgende vergadering dinsdag 12 december 2000
om 14.15 uur.
La séance est levée à 10.44 heures. Prochaine
séance mardi 12 décembre 2000 à 14.15 heures.
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
BIJLAGE
ANNEXE
PLENUMVERGADERING
SÉANCE PLÉNIÈRE
DINSDAG 12 DECEMBER 2000
MARDI 12 DÉCEMBRE 2000
INTERNE BESLUITEN
DECISIONS INTERNES
INTERPELLATIEVERZOEKEN DEMANDES
D'INTERPELLATION
Ingekomen Demandes
1. de heer Bart Laeremans tot de eerste minister
over "de politiehervorming in Brussel-Halle-
Vilvoorde".
1. M. Bart Laeremans au premier ministre sur "la
réforme des polices à Bruxelles-Hal-Vilvorde".
(nr. 600 verzonden naar de commissie voor de
Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het
Openbaar Ambt)
(n° 600 renvoi à la commission de l'Intérieur, des
Affaires générales et de la Fonction publique)
2. de heer Gerolf Annemans tot de eerste minister
over "de uitbreiding van de bevoegdheden van het
Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor
Racismebestrijding".
2. M. Gerolf Annemans au premier ministre sur
"l'extension des compétences du Centre pour
l'égalité des chances et la lutte contre le racisme".
(nr. 601 verzonden naar de commissie voor de
Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het
Openbaar Ambt)
(n° 601 renvoi à la commission de l'Intérieur, des
Affaires générales et de la Fonction publique)
3. mevrouw Frieda Brepoels tot de eerste minister
over "de benoeming van een nieuwe
regeringscommissaris met nieuwe bevoegdheden".
3. Mme Frieda Brepoels au premier ministre sur "la
nomination d'un nouveau commissaire du
gouvernement ayant de nouvelles compétences".
(nr. 602 verzonden naar de commissie voor de
Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het
Openbaar Ambt)
(n° 602 renvoi à la commission de l'Intérieur, des
Affaires générales et de la Fonction publique)
VOORSTELLEN PROPOSITIONS
Toelating tot drukken
Autorisation d'impression
1. Voorstel van verklaring (de heer Alfons Borginon,
mevrouw Fientje Moerman en de heren Dirk Pieters
en Jean-Jacques Viseur) tot herziening van artikel
180 van de Grondwet (nr. 1002/1).
1. Proposition de déclaration (M. Alfons Borginon,
Mme Fientje Moerman et MM. Dirk Pieters et Jean-
Jacques Viseur) de révision de l'article 180 de la
Constitution (n° 1002/1).
2. Wetsvoorstel (de heren Yvan Mayeur en Vincent
Decroly) tot wijziging van de wet van 15 december
1980 betreffende de toegang tot het grondgebied,
het verblijf, de vestiging en de verwijdering van
vreemdelingen teneinde de opsluiting van bepaalde
categorieën van vreemdelingen streng te beperken
(nr. 1005/1).
2. Proposition de loi (MM. Yvan Mayeur et Vincent
Decroly) modifiant la loi du 15 décembre 1980 sur
l'accès au territoire, le séjour, l'établissement et
l'éloignement des étrangers en vue de limiter
strictement la détention de certaines catégories
d'étrangers (n° 1005/1).
MEDEDELINGEN COMMUNICATIONS
SENAAT SENAT
Aangenomen wetsontwerpen
Projets de loi adoptés
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
Bij brief van 7 december 2000 meldt de Senaat dat
hij in vergadering van die datum het wetsontwerp tot
beperking met de helft van de devolutieve kracht
van de lijststemmen en tot afschaffing van het
onderscheid tussen kandidaat-titularissen en
kandidaat-opvolgers voor de verkiezing van de
federale wetgevende Kamers en de Raad van de
Duitstalige Gemeenschap, heeft aangenomen
(nr. 667/9).
Par message du 7 décembre 2000, le Sénat fait
connaître qu'il a adopté en séance de cette date le
projet de loi visant à réduire de moitié l'effet
dévolutif des votes exprimés en case de tête et à
supprimer la distinction entre candidats titulaires et
candidats suppléants pour l'élection des Chambres
législatives fédérales et du Conseil de la
Communauté germanophone (n° 667/9).
Ter kennisgeving
Pour information
Bij brief van 7 december 2000 zendt de Senaat het
wetsontwerp tot wijziging van artikel 42 van de wet
van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van
het Europees Parlement over, zoals hij het in
vergadering van die datum heeft aangenomen
(nr. 1003/1).
Par message du 7 décembre 2000, le Sénat
transmet, tel qu'il l'a adopté en séance de cette
date, le projet de loi modifiant l'article 42 de la loi du
23 mars 1989 relative à l'élection du Parlement
européen (n° 1003/1).
Overeenkomstig artikel 81 van de Grondwet, neemt
de Kamer een beslissing binnen een termijn die 60
dagen niet te boven mag gaan.
Conformément à l'article 81 de la Constitution, la
Chambre se prononce dans un délai ne pouvant
dépasser 60 jours.
Verzonden naar de commissie voor de
Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het
Openbaar Ambt
Renvoi à la commission de l'Intérieur, des Affaires
générales et de la Fonction publique
Evocatie Evocation
Bij brieven van 8 december 2000 deelt de Senaat
mee dat met toepassing van artikel 78 van de
Grondwet, tot evocatie is overgegaan van de
volgende wetsontwerpen:
Par messages du 8 décembre 2000, le Sénat
informe de la mise en oeuvre, en application de
l'article 78 de la Constitution, de l'évocation des
projets de loi suivants:
- ontwerp van tijdelijke wet tot invoeging van een
artikel 257bis in de wet van 7 december 1998 tot
organistie van een geïntegreerde politiedienst,
gestructureerd op twee niveaus (nr. 991/6);
- projet de loi temporaire insérant un article 257bis
dans la loi du 7 décembre 1998 organisant un
service de police intégré, structuré à deux niveaux
(n° 991/6);
- wetsontwerp tot wijziging van artikel 71, eerste lid,
4°, van de nieuwe gemeentewet (nr. 935/2).
- projet de loi modifiant l'article 71, alinéa 1er, 4°, de
la nouvelle loi communale (n° 935/2).
Ter kennisgeving
Pour information
REGERING GOUVERNEMENT
Verslag Rapport
Bij brief van 7 december 2000 zendt de minister van
Landsverdediging, in uitvoering van artikel 32 van
de wet van 30 juli 1938 op het gebruik der talen bij
het leger, het verslag over voor het jaar 1999
betreffende de toepassing van deze wet.
Par lettre du 7 décembre 2000, le ministre de la
Défense nationale transmet, en exécution de
l'article 32 de la loi du 30 juillet 1938 concernant
l'usage des langues à l'armée, le rapport de l'année
1999 sur l'application de cette loi.
Ingediend ter griffie en in de bibliotheek
Dépôt au greffe et à la bibliothèque
Algemene uitgavenbegroting 2000
Budget général des dépenses 2000
In uitvoering van artikel 15, tweede lid, van de
gecoördineerde wetten op de Rijkscomptabiliteit
zendt de vice-eerste minister en minister van
Begroting, Maatschappelijke Integratie en Sociale
Economie over:
En exécution de l'article 15, 2
ème
alinéa, des lois
coordonnées sur la comptabilité de l'Etat, le vice-
premier ministre et ministre du Budget, de
l'Intégration sociale et de l'Economie sociale
transmet:
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
- bij brief van 5 december 2000, een lijst met
herverdelingen van basisallocaties betreffende het
ministerie van Ambtenarenzaken;
- par lettre du 5 décembre 2000, un bulletin de
redistributions d'allocations de base concernant le
ministère de la Fonction publique;
- bij brief van 6 december 2000, een lijst met
herverdelingen van basisallocaties betreffende het
ministerie van Financiën;
- par lettre du 6 décembre 2000, un bulletin de
redistributions d'allocations de base concernant le
ministère des Finances;
- bij brief van 6 december 2000, een lijst met
herverdelingen van basisallocaties betreffende het
ministerie van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse
Handel;
- par lettre du 6 décembre 2000, un bulletin de
redistributions d'allocations de base concernant le
ministère des Affaires étrangères et du Commerce
extérieur;
- bij brief van 7 december 2000, twee lijsten met
herverdelingen van basisallocaties betreffende de
Internationale Samenwerking;
- par lettre du 7 décembre 2000, deux bulletins de
redistributions d'allocations de base concernant la
Coopération internationale;
- bij brief van 7 december 2000, een lijst met
herverdelingen van basisallocaties betreffende het
ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu;
- par lettre du 7 décembre 2000, un bulletin de
redistributions d'allocations de base concernant le
ministère des Affaires sociales, de la Santé
publique et de l'Environnement;
- bij brief van 8 december 2000, een lijst met
herverdelingen van basisallocaties betreffende het
ministerie van Middenstand en Landbouw.
- par lettre du 8 décembre 2000, un bulletin de
redistributions d'allocations de base concernant le
ministère des Classes moyennes et de l'Agriculture.
Verzonden naar de commissie voor de Financiën en
de Begroting
Renvoi à la commission des Finances et du Budget
ARBITRAGEHOF COUR
D'ARBITRAGE
Arresten Arrêts
Met toepassing van artikel 113 van de bijzondere
wet van 6 januari 1989 op het Arbitragehof geeft de
griffier van het Arbitragehof kennis van:
En application de l'article 113 de la loi spéciale du
6 janvier 1989 sur la Cour d'arbitrage, le greffier de
la Cour d'arbitrage notifie:
- het arrest nr.
126/2000 uitgesproken op
6 december 2000 over de prejudiciële vraag over de
artikelen 42 en 30ter, § 6, B, van de wet van 27 juni
1969 tot herziening van de besluitwet van 28
december 1944 betreffende de maatschappelijke
zekerheid der arbeiders, gesteld door het
arbeidshof te Antwerpen bij arrest van 4 juni 1999
inzake de Rijksdienst voor sociale zekerheid tegen
de NV Peetermans;
- l'arrêt n° 126/2000 rendu le 6 décembre 2000
concernant la question préjudicielle relative aux
articles 42 et 30ter, § 6, B, de la loi du 27 juin 1969
révisant l'arrêté-loi du 28 décembre 1944
concernant la sécurité sociale des travailleurs,
posée par la cour du travail d'Anvers par arrêt du
4 juin 1999 en cause de l'Office national de sécurité
sociale contre la SA Peetermans;
(rolnummer: 1702)
(n° du rôle: 1702)
- het arrest nr. 127/2000 uitgesproken op
6 december 2000 over de beroepen tot vernietiging
van de artikelen 56 tot 62 van het decreet van het
Vlaams Parlement van 19 december 1998
houdende bepalingen tot begeleiding van de
begroting 1999 en de artikelen 30 tot 36 van het
decreet van het Vlaams Parlement van 22
december 1999 houdende bepalingen tot
begeleiding van de begroting 2000, ingesteld door
de Koninklijke Federatie van Belgische Trans-
porteurs en de NV Hendrickx Frans en Zonen;
- l'arrêt n° 127/2000 rendu le 6 décembre 2000
concernant les recours en annulation des articles 56
à 62 du décret du Parlement flamand du
19
décembre
1998 contenant diverses mesures
d'accompagnement du budget 1999 et des articles
30 à 36 du décret du Parlement flamand du 22
décembre 1999 contenant diverses mesures
d'accompagnement du budget 2000, introduits par
la Fédération royale des transporteurs belges et par
la SA Hendrickx Frans et Fils;
(rolnummers: 1722 en 1954)
(n
os
du rôle: 1722 et 1954)
- het arrest nr. 128/2000 uitgesproken op
6 december 2000 over het beroep tot vernietiging
van artikel 105 van de wet van 25 januari 1999
houdende sociale bepalingen, ingesteld door de
Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen;
- l'arrêt n° 128/2000 rendu le 6 décembre 2000
concernant le recours en annulation de l'article 105
de la loi du 25 janvier 1999 portant des dispositions
sociales, introduit par l'Union nationale des
mutualités libres;
12/12/2000
CRIV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
(rolnummer: 1723)
(n° du rôle: 1723)
- het arrest nr. 129/2000 uitgesproken op 6
december 2000 over de prejudiciële vraag over
artikel 28, tweede lid, van de wet van 27 februari
1987 betreffende de tegemoetkomingen aan
gehandicapten, gesteld door het arbeidshof te Luik
bij arrest van 28 juni 1999 inzake M.B. tegen de
Belgische Staat;
- l'arrêt n° 129/2000 rendu le 6 décembre 2000
concernant la question préjudicielle relative à
l'article 28, alinéa 2 de la loi du 27 février 1987
relative aux allocations aux handicapés, posée par
la Cour du travail de Liège par arrêt du 28 juin 1999
en cause de M.B. contre l'Etat belge;
(rolnummer: 1727)
(n° du rôle: 1727)
- het arrest nr. 130/2000 uitgesproken op
6 december 2000 over de beroepen tot vernietiging
van artikel 22, § 3, derde, vierde, vijfde en zesde lid,
en § 4, van de wet van 25 maart 1999 betreffende
de hervorming van de gerechtelijke kantons,
ingesteld door P. d'Otreppe de Bouvette en P.
Cauchie; het Arbitragehof vernietigt het vierde en
het zesde lid van paragraaf 3 van artikel 22 van de
wet van 25 maart 1999 betreffende de hervorming
van de gerechtelijke kantons.
- l'arrêt n° 130/2000 rendu le 6 décembre 2000
concernant les recours en annulation de l'article 22,
§ 3, alinéas 3, 4, 5 et 6, et § 4 de la loi du
25 mars 1999 relative à la réforme des cantons
judiciaires, introduits par P. d'Otreppe de Bouvette
et P. Cauchie; la Cour d'arbitrage annule les alinéas
4 et 6 du paragraphe 3 de l'article 22 de la loi du 25
mars 1999 relative à la réforme des cantons
judiciaires.
(rolnummers: 1767, 1806 en 1809)
(n
os
du rôle: 1767, 1806 et 1809)
Ter kennisgeving
Pour information
Beroepen tot vernietiging
Recours en annulation
Met toepassing van artikel 76 van de bijzondere wet
van 6 januari 1989 op het Arbitragehof geeft de
griffier van het Arbitragehof kennis van de beroepen
tot vernietiging van de artikelen 16, 32 en 49 van
het decreet van het Vlaamse Gewest van
26
april
2000 houdende de organisatie van de
ruimtelijke ordening, ingesteld door S. Van
Driessche en anderen; de beschikking tot
samenvoeging van deze zaken.
En application de l'article 76 de la loi spéciale du 6
janvier 1989 sur la Cour d'arbitrage, le greffier de la
Cour d'arbitrage notifie les recours en annulation
des articles 16, 32 et 49 du décret de la Région
flamande du 26 avril 2000 portant organisation de
l'aménagement du territoire, introduits par S. Van
Driessche et autres; l'ordonnance de jonction de
ces affaires.
(rolnummers: 2066 en 2068)
(n
os
du rôle: 2066 et 2068)
Ter kennisgeving
Pour information
Prejudiciële vragen
Questions préjudicielles
Met toepassing van artikel 77 van de bijzondere wet
van 6 januari 1989 op het Arbitragehof geeft de
griffier van het Arbitragehof kennis van de
prejudiciële vragen betreffende artikel 149, §§ 1 en
2, van het decreet van het Vlaamse Gewest van
18
mei
1999 houdende de organisatie van de
ruimtelijke ordening, besteld door het hof van
beroep te Gent; bij arresten van 15 september 2000
inzake de stad Dendermonde tegen A. De Saeger
en inzake het openbaar ministerie tegen J. Maes en
K. Vanhoutte; de beschikking tot samenvoeging van
deze zaken.
En application de l'article 77 de la loi spéciale du
6 janvier 1989 sur la Cour d'arbitrage, le greffier de
la Cour d'arbitrage notifie les questions
préjudicielles concernant l'article 149, §§ 1
er
et 2, du
décret de la Région flamande du 18 mai 1999
portant organisation de l'aménagement du territoire,
posées par la cour d'appel de Gand, par arrêts du
15 septembre 2000 en cause de la ville de
Termonde contre A. De Saeger et en cause du
ministère public contre J. Maes et K. Vanhoutte;
l'ordonnance de jonction de ces affaires.
(rolnummers: 2048 en 2049)
(n
os
du rôle: 2048 et 2049)
Ter kennisgeving
Pour information
Voordracht van kandidaten voor een ambt van rechter
Présentation de candidats à une place de juge
CRIV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
11
Bij brief van 8 december 2000 zendt de voorzitter
van de Senaat het uittreksel uit de notulen van de
vergadering van de Senaat van 7 december 2000
over betreffende de voordracht van kandidaten voor
een ambt van rechter in het Arbitragehof, dat
opengevallen is ingevolge het in ruste stellen van de
heer H. Coremans.
Par lettre du 8 décembre 2000, le président du
Sénat transmet l'extrait du procès-verbal de la
séance du Sénat du 7 décembre 2000 relatif à la
présentation de candidats à une place de juge à la
Cour d'arbitrage, devenue vacante à la suite de
l'admission à la retraite de M. H. Coremans.
Ter kennisgeving
Pour information
REKENHOF COUR
DES COMPTES
Boek van opmerkingen
Cahier d'observations
Het Rekenhof heeft, in uitvoering van artikel 180
van de Grondwet, het deel I van zijn 157
e
boek van
opmerkingen overgezonden.
La Cour des comptes a transmis, en exécution de
l'article 180 de la Constitution, le fascicule I
er
de son
157
ème
cahier d'observations.
Ingediend ter griffie en in de bibliotheek en
verzonden naar de commissie voor de Financiën en
de Begroting
Dépôt au greffe et à la bibliothèque et renvoi à la
commission des Finances et du Budget
JAARVERSLAGEN RAPPORTS
ANNUELS
Stad Gent
Ville de Gand
Bij brief van 1 december 2000 zendt de
burgemeester van Gent het verslag over het
bestuur en de toestand der Stad Gent in 1999 over.
Par lettre du 1
er
décembre 2000, le bourgmestre de
Gand transmet le rapport sur la gestion et la
situation de la ville de Gand en 1999.
Verzonden naar de commissie voor de
Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het
Openbaar Ambt
Renvoi à la commission de l'Intérieur, des Affaires
générales et de la Fonction publique
Centrale Dienst voor de bestrijding van de
georganiseerde economische en financiële Delinquentie
Office central de lutte contre la Délinquance économique
et financière organisée
Bij brief van 20 november 2000 zendt de directeur
van de Centrale Dienst voor de bestrijding van de
georganiseerde economische en financiële
Delinquentie het activiteitenverslag 1999 van de
Centrale Dienst voor de bestrijding van de
georganiseerde economische en financiële
Delinquentie over.
Par lettre du 20 novembre 2000, le directeur de
l'Office central de lutte contre la Délinquance
économique et financière organisée transmet le
rapport d'activités 1999 de l'Office central de lutte
contre la Délinquance économique et financière
organisée.
Verzonden naar de commissie voor de Justitie en
naar de commissie voor de Financiën en de
Begroting
Renvoi à la commission de la Justice et à la
commission des Finances et du Budget
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 PLEN 088
CRABV 50 PLEN 088
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
P
LENUMVERGADERING
S
ÉANCE PLÉNIÈRE
dinsdag mardi
12-12-2000 12-12-2000
10:00 uur
10:00 heures
CRABV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Berichten van verhindering
1
Excusés
1
ONTWERP VAN PROGRAMMAWET
1
PROJET DE LOI-PROGRAMME
1
Ontwerp van programmawet voor het
begrotingsjaar 2001 (950/1 tot 15)
1
Projet de loi-programme pour l'année budgétaire
2001 (950/1 à 15)
1
Algemene bespreking
1
Discussion générale
1
Sprekers:
Anne-Mie Descheemaeker,
rapporteur, Frieda Brepoels, voorzitter van de
VU&ID-fractie, Jef Tavernier, voorzitter van
de AGALEV-ECOLO-fractie, Eddy Boutmans,
staatssecretaris voor
Ontwikkelingssamenwerking
Orateurs:
Anne-Mie Descheemaeker,
rapporteur, Frieda Brepoels, président du
groupe VU&ID , Jef Tavernier, président du
groupe AGALEV-ECOLO , Eddy Boutmans,
secrétaire d'Etat à la Coopération au
développement
Regeling van de werkzaamheden
4
Ordre des travaux
4
CRABV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
PLENUMVERGADERING SÉANCE
PLÉNIÈRE
van
DINSDAG
12
DECEMBER
2000
10:02 uur
______
du
MARDI
12
DÉCEMBRE
2000
10:02 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.02 uur door
de heer Herman De Croo, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.02 heures par M.
Herman De Croo, président.
De voorzitter : De vergadering is geopend.
Le président : La séance est ouverte.
Een reeks mededelingen en besluiten moeten ter
kennis gebracht worden van de Kamer. Zij zullen in
bijlage bij het integraal verslag van deze
vergadering opgenomen worden.
Une série de communications et de décisions
doivent être portées à la connaissance de la
Chambre. Elles seront reprises en annexe du
compte rendu intégral de cette séance.
Berichten van verhindering
Gezondheidsredenen : Jan Mortelmans, Greta
D'Hondt
Ambtsplicht: Elio di Rupo
Met zending buitenslands: Jacqueline Herzet
Raad van Europa: Georges Clerfayt
Federale regering:
Guy Verhofstadt, eerste minister: met zending
buitenslands
Louis Michel, vice-eerste minister en minister van
Buitenlandse Betrekkingen: met zending
buitenslands
Annemie Neyts-Uyttebroeck, staatssecretaris voor
Buitenlandse Handel: met zending buitenslands
Excusés
Raisons de santé: Jan Mortelmans, Greta D'Hondt
Devoirs de mandat: Elio di Rupo
En mission à l'étranger: Jacqueline Herzet
Conseil de l'Europe: Georges Clerfayt
Gouvernement fédéral:
Guy Verhofstadt, premier ministre: en mission à
l'étranger
Louis Michel, vice-premier ministre et ministre des
Affaires étrangères: en mission à l''étranger
Annemie Neyts-Uyttebroeck, secrétaire d'Etat au
Commerce extérieur: en mission à l'étranger
Ontwerp van programmawet
Projet de loi-programme
01 Ontwerp van programmawet voor het
begrotingsjaar 2001 (950/1 tot 15)
01 Projet de loi-programme pour l'année
budgétaire 2001 (950/1 à 15)
Algemene bespreking
Discussion générale
De voorzitter : De algemene bespreking is
geopend.
Le président : La discussion générale est ouverte.
01.01 Anne-Mie Descheemaeker , rapporteur: De
commissie van de Volksgezondheid behandelde de
artikelen 8 tot 11, 52 en 53 en 62 tot 66.
Artikel 8 kent tijdelijk een premie toe aan wie zijn
auto laat ombouwen voor LPG. Verschillende
01.01 Anne-Mie Descheemaeker , rapporteur: La
commission de la Santé publique a examiné les
articles 8 à 11, 52, 53 et 62 à 66.
L'article 8 accorde temporairement une prime à tout
automobiliste équipant sa voiture pour qu'elle
12/12/2000
CRABV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
amendementen werden ingediend. Volgens de
minister zou de afschaffing van de aanvullende
verkeersbelasting een accijnsverhoging nodig
maken. De maatregel zal worden geëvalueerd en
eventueel verlengd. De amendementen werden
verworpen. Artikel 8 werd aangenomen met 11
stemmen tegen 4. Artikel 9 breidt de sanctieregeling
in geval van niet-betaling van registratierechten
door apothekers uit. Het werd aangenomen met 14
stemmen bij 1 onthouding. Artikel 10 betreft de
heffing van 0,01 procent op de omzetcijfers inzake
medische hulpmiddelen. Artikel 11 betreft het ter
beschikking stellen van informatieve middelen door
apothekers. Artikel 53 bepaalt de voorwaarden
waaronder statistische gegevens dienen te worden
overgemaakt en artikel 54 gaat over de
financieringswijze van de ziekenhuizen.
Op artikel 62, over de organisatie van de opvang
van asielzoekers door de particuliere sector, werden
heel wat amendementen ingediend, vooral wat de
kwaliteitsnormen betreft. Een commissie zou in het
leven worden geroepen om daarover te waken en
de directeur van het centrum zou optreden als
contactpersoon. Het regeringsamendement, waarop
een subamendement werd aangenomen, werd
aangenomen met 10 stemmen tegen 4 bij 2
onthoudingen.
puisse rouler au LPG. Divers amendements ont été
déposés. Selon la ministre, si on supprimait la taxe
de circulation complémentaire, il faudrait augmenter
les accises. La mesure sera évaluée et, le cas
échéant, prolongée. Les amendements ont été
rejetés. L'article 8 a été adopté par 11 voix contre 4.
L'article 9 élargit le champ d'application des
sanctions au défaut de paiement pour
l'enregistrement des officines. Il a été adopté par 14
voix et 1 abstention. L'article 10 concerne la
redevance de 0,05 % sur le chiffre d'affaires dans le
domaine des dispositifs médicaux. L'article 11 a
trait à la mise à la disposition de la clientèle d'une
documentation par les officines, tandis que l'article
53 fixe les conditions dans lesquelles les données
statistiques doivent être transmises, l'article 54
déterminant le mode de financement des hôpitaux.
De nombreux amendements à l'article 62, qui traite
de l'organisation de l'accueil des demandeurs
d'asile par le secteur privé, en particulier en ce qui
concerne les normes qualitatives, ont été déposés.
Une commission devrait être créée pour y veiller et
le directeur du centre devrait jouer un rôle de
contact. L'amendement du gouvernement, qui a fait
l'objet d'un sous-amendement approuvé, a été
adopté par 10 voix contre 4 et 2 abstentions.
Artikel 63 voegt een artikel 57 ter-bis toe aan de
OCMW-wet betreffende de toewijzing van een
verplichte verblijfplaats aan asielzoekers. De
minister bevestigt dat de asielzoekers niet uit eigen
beweging om steun naar het OCMW kunnen
stappen.
Artikel 64 werd zonder opmerkingen aangenomen.
Artikel 65 is een technische aanpassing.
Artikel 66 gaat over de mogelijkheid om verlaten
gebouwen op te eisen voor opvang. De nadere
regels zullen worden vastgelegd in een KB.
Alle aan de commissie voorgelegde artikels werden
aangenomen met 9 stemmen bij 6 onthoudingen.
L'article 63 insère dans la loi sur les CPAS un article
57 ter (bis) attribuant aux demandeurs d'asile une
résidence obligatoire. Le ministre confirme que les
demandeurs d'asile ne pourront pas s'adresser au
CPAS de leur propre initiative pour demander une
aide.
L'article 64 a été adopté sans observations.
L'article 65 apporte une correction technique.
L'article 66 concerne la possibilité de réquisitionner
des immeubles abandonnés afin d'y organiser
l'accueil. Les règles en la matière seront précisées
par un arrêté royal.
L'ensemble des articles soumis à la commission a
été adopté par 9 voix et 6 abstentions.
01.02 Frieda Brepoels (VU&ID): De CVP vroeg
een algemene bespreking van de programmawet
maar ze is nog niet eens aanwezig.
Ik zal enkele korte bemerkingen maken over het
budget van volgend jaar. De programmawet bevat
heel wat maatregelen ter uitvoering van de
begroting.Ik protesteer tegen het feit dat de
begroting zo laat besproken wordt. Tot 1996 werd
de begroting in november behandeld. Sedertdien is
de bespreking steeds meer verlaat.
01.02 Frieda Brepoels (VU&ID): Le CVP, qui a
demandé la discussion générale de la loi-
programme, n'est même pas présent.
Je formulerai quelques brèves observations
relatives au budget 2001. La loi-programme
comporte une série de mesures relatives à
l'exécution du budget. Je tiens à dénoncer une
discussion aussi tardive du budget. Jusqu'en 1995,
le budget était discuté en novembre. Depuis, la
discussion est systématiquement reportée.
CRABV 50
PLEN 088
12/12/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
De bespreking in de commissies verliep vaak
chaotisch, maar het toppunt was wel dat de
commissie voor Sociale Zaken vorige donderdag
om één uur 's nachts, na de plenaire vergadering,
nog moest vergaderen om de programmawet goed
te keuren!
Si les discussions en commission ont souvent été
houleuses, le comble a été atteint lorsque la
commission des Affaires sociales a dû se réunir
jeudi soir, après la séance plénière, à 1 heure du
matin, pour approuver la loi-programme.
Veel van die problemen waren te wijten aan de
afwezigheid van leden van de regeringspartijen. Het
gevolg was dat men niet diep genoeg kon ingaan op
de inhoud van de beleidsnota's. Daarop zullen we
volgende week terugkomen.
Wij hadden gehoopt dat de regering zou breken met
de slechte traditie van een programmawet. De wet
bevat een aantal belangrijke maatregelen, die een
betere behandeling verdienen, zoals de
vergunningen voor de GSM's van de derde
generatie. Omdat dit volgens de Raad van State
niet kon worden geregeld in een KB, kwam het in de
programmawet terecht. Ondertussen werden de
opbrengsten al verdeeld, terwijl de veiling dit jaar
niet meer kan plaatsvinden. We weten ook niet wat
die veiling zal opbrengen. In de commissie werd
nog een vijftal artikelen toegevoegd om de regeling
in overeenstemming te brengen met de Europese
voorschriften.
Beaucoup de ces problèmes sont dus à l'absence
de membres des partis gouvernementaux.
Conséquence : il ne nous a pas été possible de
soumettre à un examen suffisamment approfondi la
teneur des notes de politique générale. Nous
reviendrons sur ce problème la semaine prochaine.
Nous avions espéré que le gouvernement romprait
avec cette mauvaise tradition qu'est la loi-
programme. Cette loi comporte une série de
mesures importantes qui mériteraient un traitement
plus scrupuleux, telles que les licences des GSM de
la troisième génération. Le Conseil d'Etat ayant
estimé que ce dossier ne pouvait être réglé par
arrêté royal, il a été incorporé dans la loi-
programme. Entre-temps, les recettes ont déjà été
réparties alors que la vente ne pourra pas avoir lieu
cette année. D'autre part, nous ignorons ce que
rapportera cette vente. En commission, cinq articles
ont été ajoutés afin de conformer la réglementation
aux prescriptions européennes.
De meerderheidsamendementen over de uitvoering
van de sociale akkoorden zijn niet zonder belang.
Had men voor de bespreking niet de nodige tijd
moeten uittrekken, om rekening te houden met de
opmerkingen van de Raad van State?
Les amendements de la majorité relatifs à la mise
en oeuvre des accords sociaux ne sont pas sans
importance. Lors de la discussion, n'aurait-il pas
fallu prendre le temps nécessaire pour tenir compte
des observations du Conseil d'Etat ?
01.03 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): De
opmerkingen over de procedure zijn deels terecht.
De regering moet de bespreking van nabij volgen,
om een echt debat mogelijk te maken. Deze
programmawet vormt een bijna aanvaardbaar
geheel. De regering moet zorgen dat de procedure
wordt gevolgd en dat een inhoudelijk debat mogelijk
is.
De voorzitter: Ik heb de regering gewezen op de
laattijdige indiening van de meeste begrotingen. Zo
nodig zal ik volgend jaar maatregelen treffen.
01.03 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Les
remarques relatives à la procédure sont en partie
justifiées. Le gouvernement doit suivre
attentivement la discussion pour qu'un véritable
débat puisse être organisé. Cette loi-programme
pourrait être adoptée dans sa quasi-globalité. Le
gouvernement doit veiller à respecter la procédure
et à permettre un débat sur le contenu.
Le président: J'ai attiré l'attention du gouvernement
sur le dépôt tardif de la majorité des budgets.
L'année prochaine, je prendrai, le cas échéant, des
mesures.
01.04 Staatssecretaris Eddy Boutmans
(Nederlands): Ik zal de boodschap van de voorzitter
aan de regering overbrengen en wij zullen ons best
doen om volgend jaar sneller te zijn.
De voorzitter: Er werd een tekst rondgedeeld die
het mogelijk maakt te zien wat door de
programmawet wordt gewijzigd. De regering had
daarvoor geen tijd, ik heb het door de diensten van
01.04 Eddy Boutmans , ministre: (néerlandais) Je
transmettrai le message du président au
gouvernement et nous ferons tout ce qui est en
notre pouvoir pour faire diligence l'année prochaine.
Le président: Le texte qui vient d'être distribué
permet d'examiner les modifications apportées par
la loi -programme. Comme le gouvernement n'a pas
eu le temps de le rédiger, j'ai demandé à ce que les
12/12/2000
CRABV 50
PLEN 088
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
de Kamer laten opstellen.
services de la Chambre s'en chargent.
Door deze nieuwe werkwijze zullen de Kamerleden
een beter inzicht hebben in de gewijzigde teksten.
Wij wachten nu op de heer Poncelet. In afwachting
schorsen wij de vergadering.
Grâce à ce nouveau mode de fonctionnement, les
députés auront un meilleur aperçu des textes
modifiés.
Nous attendons M. Poncelet. Entre-temps la
séance est suspendue.
De vergadering wordt geschorst om 10.30 uur.
La séance est suspendue à 10.30 heures.
De vergadering wordt hervat om 10.42 uur.
La séance est reprise à 10.42 heures.
02 Regeling van de werkzaamheden
De voorzitter: De heer Poncelet heeft me laten
weten dat hij hier niet tijdig aanwezig kan zijn. Ik
heb geen sprekers meer in de algemene
bespreking. Wij hernemen vanmiddag om 14.15 uur
met de bespreking van de diverse departementen.
02 Ordre des travaux
Le président: M. Poncelet m'a fait savoir qu'il
n'arrivera pas à temps. Tous les orateurs qui
s'étaient inscrits pour la discussion générale ont eu
la parole. Nous reprendrons nos travaux cet après-
midi avec la discussion relative aux divers
départements.
De vergadering wordt gesloten om 10.44 uur.
La séance est levée à 10.44 heures.
Volgende vergadering, vanmiddag, dinsdag 12
december, om 14.15 uur.
Prochaine séance plénière, cet après-midi, mardi 12
décembre à 14.15 heures.
Document Outline