Verzoekschriften



1. Wat is een petitie?

Een petitie is een concrete vraag, een standpunt of een voorstel dat aan de Kamer van volksvertegenwoordigers wordt gericht.

Een aan de Kamer gerichte petitie kan slaan op elke federale bevoegdheid. Ze kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de arbeidsmarkt, de sociale zekerheid (onder meer de pensioenen en de ziekte- en invaliditeitsverzekering), financiële aangelegenheden (onder meer de bescherming van spaartegoeden), heel wat fiscale aangelegenheden, justitie, binnenlandse zaken (onder meer de ordehandhaving), internationale betrekkingen en ontwikkelingssamenwerking, defensie, kernenergie enzovoort. (zie   Infofiche 05.00)

Als gevolg van de scheiding der machten mag de Kamer een verzoek om in een administratief dossier of een juridisch geschil op te treden, niet behandelen als een petitie.

Dankzij dit democratische instrument kan iedereen de Kamer ertoe aansporen bekommeringen van de burgers in aanmerking te nemen.

Een petitie kan uitmonden in nieuwe wetsbepalingen, in een aangescherpt toezicht op het regeringswerk of in de formulering van een standpunt.

2. Wie kan een petitie indienen of steunen?

In principe kan iedereen een petitie indienen. De petitie kan schriftelijk (per brief of per e-mail) of via het online petitieplatform worden ingediend. In het laatste geval moet men zich elektronisch kunnen identificeren (via de identiteitskaart of via een daartoe voorziene app).

Per brief of per e-mail

Iedereen kan een petitie op papier of per e-mail indienen, ongeacht zijn of haar leeftijd, nationaliteit, taal of woonplaats.

Een vereniging kan geen petitie indienen. Een lid van de vereniging kan wel in eigen naam een petitie indienen en die door andere leden van zijn vereniging laten ondertekenen. Alleen de gestelde overheden (bijvoorbeeld ambassadeurs van andere landen en universiteitsrectoren) hebben het recht collectieve petities in te dienen. Ze kunnen dit uitsluitend per brief doen.

Indien u door de Kamer wilt worden gehoord, moeten alle ondertekenaars van uw petitie ten minste 16 jaar oud zijn en hun woonplaats in België hebben.

Belgen die in het buitenland wonen, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost in dat land en de volle leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, kunnen ook uw petitie steunen.

De handtekeningen dienen te worden verzameld aan de hand van het formulier dat de Kamer hiertoe ter beschikking stelt.

Via het petitieplatform

Om een online petitie in te dienen, moet u zich elektronisch kunnen identificeren bij de Belgische overheden (met uw e-ID of de app Itsme, bijvoorbeeld).

Indien u door de Kamer wenst te worden gehoord, dan moeten alle ondertekenaars van uw petitie zich ook elektronisch kunnen legitimeren, minstens 16 jaar oud zijn en hun woonplaats in België hebben of ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost van het land waar ze wonen.

3. Hoe kan ik mijn stem laten horen in de Kamer?

Uzelf of een petitionaris van uw keuze heeft het recht in de Kamer te worden gehoord als de petitie is ondertekend door minstens 25.000 personen die minstens 16 jaar zijn, van wie er minstens 14.500 in het Vlaams Gewest wonen, minstens 8.000 in het Waals Gewest en minstens 2.500 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De steun van Belgen die zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost in het buitenland en minstens 16 jaar oud zijn, telt ook mee.

De combinatie van elektronische en schriftelijke handtekeningen is toegelaten op voorwaarde dat het daartoe bestemde formulier is gebruikt (zie punt 4). Niemand mag een petitie meer dan één keer ondertekenen.


4. Hoe dien ik u een petitie in?

U kunt een petitie per brief, per e-mail of via het online petitieplatform indienen. Ze moet aan het voorzitterschap van de Kamer zijn gericht. U mag ze niet persoonlijk bij de Kamer van volksvertegenwoordigers afgeven.

Dient u een petitie per brief of per e-mail in, dan hoort u die te ondertekenen en er uw naam, voornamen, geboortedatum en woonplaats te vermelden.

Voor petities die per post of e-mail worden verzonden en waarover u in de Kamer wilt worden gehoord, dient u gebruik te maken van dit formulier om handtekeningen te verzamelen.

Alle ondertekenaars dienen naast hun handtekening hun naam, voornamen, geboortedatum, woonplaats en rijksregisternummer te vermelden.

Om een petitie via het petitieplatform in te dienen, moet u zich digitaal authenticeren.

Per brief
Kamer van volksvertegenwoordigers
Paleis der Natie
B-1008 Brussel

Per e-mail
eb.remaked@netfirhcskeozrev-snoititep  .

Via het petitieplatform

5. Hoe wordt mijn petitie behandeld en welk antwoord mag ik verwachten?

Als uw petitie ontvankelijk wordt verklaard, stuurt de voorzitter van de Kamer de petitie naar de commissie voor de Verzoekschriften.

Wanneer de commissie voor de Verzoekschriften een petitie ontvangt, kan zij die petitie overzenden aan:

  • de bevoegde minister/staatssecretaris, die schriftelijk zal antwoorden
  • het College van de federale Ombudsmannen, dat uw verzoek zal behandelen
  • de bevoegde Kamercommissie.

De commissie voor de Verzoekschriften kan de petitie ook laten bespreken in de plenaire vergadering of ze seponeren.

De petitionaris wordt in kennis gesteld van wat met de petitie gebeurt.

6. Bekendmaking

De ontvankelijk verklaarde petities worden opgenomen in de Lijst van de Verzoekschriften. Deze lijst bevat, naast enkele persoonsgegevens van de indieners, de beslissingen die de commissie voor de Verzoekschriften heeft genomen. Deze Lijst is een officieel parlementair stuk, dat, overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, louter op papier ter beschikking wordt gesteld van de Kamerleden.

7. Toepasselijk recht

Het petitierecht wordt geregeld in