![]() |
1. Wat is een petitie?
Een petitie is een concrete vraag, een standpunt of een voorstel dat aan de Kamer
van volksvertegenwoordigers wordt gericht.
Een aan de Kamer gerichte petitie kan slaan op elke federale bevoegdheid. Ze kan bijvoorbeeld
betrekking hebben op de arbeidsmarkt, de sociale zekerheid (onder meer de pensioenen
en de ziekte- en invaliditeitsverzekering), financiële aangelegenheden (onder meer
de bescherming van spaartegoeden), heel wat fiscale aangelegenheden, justitie, binnenlandse
zaken (onder meer de ordehandhaving), internationale betrekkingen en ontwikkelingssamenwerking,
defensie, kernenergie enzovoort. (zie
Infofiche 05.00)

Als gevolg van de scheiding der machten mag de Kamer een verzoek om in een administratief
dossier of een juridisch geschil op te treden, niet behandelen als een petitie.
Dankzij dit democratische instrument kan iedereen de Kamer ertoe aansporen bekommeringen
van de burgers in aanmerking te nemen.
Een petitie kan uitmonden in nieuwe wetsbepalingen, in een aangescherpt toezicht op
het regeringswerk of in de formulering van een standpunt.
2. Wie kan een petitie indienen of steunen?
In principe kan iedereen een petitie indienen. De petitie kan schriftelijk (per brief
of per e-mail) of via het online petitieplatform worden ingediend. In het laatste
geval moet men zich elektronisch kunnen identificeren (via de identiteitskaart of
via een daartoe voorziene app).
Per brief of per e-mail
Iedereen kan een petitie op papier of per e-mail indienen, ongeacht zijn of haar leeftijd, nationaliteit, taal of woonplaats.
Een vereniging kan geen petitie indienen. Een lid van de vereniging kan wel in eigen
naam een petitie indienen en die door andere leden van zijn vereniging laten ondertekenen.
Alleen de gestelde overheden (bijvoorbeeld ambassadeurs van andere landen en universiteitsrectoren)
hebben het recht collectieve petities in te dienen. Ze kunnen dit uitsluitend per
brief doen.
Indien u door de Kamer wilt worden gehoord, moeten alle ondertekenaars van uw petitie ten minste 16 jaar oud zijn en hun woonplaats
in België hebben.
Belgen die in het buitenland wonen, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van
een consulaire beroepspost in dat land en de volle leeftijd van 16 jaar hebben bereikt,
kunnen ook uw petitie steunen.
De handtekeningen dienen te worden verzameld aan de hand van het formulier dat de
Kamer hiertoe ter beschikking stelt.
Via het petitieplatform
Om een online petitie in te dienen, moet u zich elektronisch kunnen identificeren bij de Belgische overheden
(met uw e-ID of de app Itsme, bijvoorbeeld).
Indien u door de Kamer wenst te worden gehoord, dan moeten alle ondertekenaars van uw petitie zich ook elektronisch kunnen legitimeren,
minstens 16 jaar oud zijn en hun woonplaats in België hebben of ingeschreven zijn
in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost van het land waar ze wonen.
3. Hoe kan ik mijn stem laten horen in de Kamer?
Uzelf of een petitionaris van uw keuze heeft het recht in de Kamer te worden gehoord
als de petitie is ondertekend door minstens 25.000 personen die minstens 16 jaar zijn, van wie er minstens 14.500 in het Vlaams Gewest wonen,
minstens 8.000 in het Waals Gewest en minstens 2.500 in het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest. De steun van Belgen die zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van een
consulaire beroepspost in het buitenland en minstens 16 jaar oud zijn, telt ook mee.
De combinatie van elektronische en schriftelijke handtekeningen is toegelaten op voorwaarde
dat het daartoe bestemde formulier is gebruikt (zie punt 4). Niemand mag een petitie
meer dan één keer ondertekenen.
De petitie moet in overeenstemming zijn met het
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

4. Hoe dien ik u een petitie in?
U kunt een petitie per brief, per e-mail of via het online petitieplatform indienen.
Ze moet aan het voorzitterschap van de Kamer zijn gericht. U mag ze niet persoonlijk
bij de Kamer van volksvertegenwoordigers afgeven.
Dient u een petitie per brief of per e-mail in, dan hoort u die te ondertekenen en
er uw naam, voornamen, geboortedatum en woonplaats te vermelden.
Voor petities die per post of e-mail worden verzonden en waarover u in de Kamer wilt
worden gehoord, dient u gebruik te maken van dit formulier om handtekeningen te verzamelen.
Alle ondertekenaars dienen naast hun handtekening hun naam, voornamen, geboortedatum,
woonplaats en rijksregisternummer te vermelden.
Om een petitie via het petitieplatform in te dienen, moet u zich digitaal authenticeren.
Per brief
Kamer van volksvertegenwoordigers
Paleis der Natie
B-1008 Brussel
Per e-mail
eb.remaked@netfirhcskeozrev-snoititep
.
Via het petitieplatform
5. Hoe wordt mijn petitie behandeld en welk antwoord mag ik verwachten?
Als uw petitie ontvankelijk wordt verklaard, stuurt de voorzitter van de Kamer de
petitie naar de commissie voor de Verzoekschriften.
Wanneer de commissie voor de Verzoekschriften een petitie ontvangt, kan zij die petitie
overzenden aan:
- de bevoegde minister/staatssecretaris, die schriftelijk zal antwoorden
- het College van de federale Ombudsmannen, dat uw verzoek zal behandelen
- de bevoegde Kamercommissie.
De commissie voor de Verzoekschriften kan de petitie ook laten bespreken in de plenaire
vergadering of ze seponeren.
De petitionaris wordt in kennis gesteld van wat met de petitie gebeurt.
6. Bekendmaking
De ontvankelijk verklaarde petities worden opgenomen in de Lijst van de Verzoekschriften.
Deze lijst bevat, naast enkele persoonsgegevens van de indieners, de beslissingen
die de commissie voor de Verzoekschriften heeft genomen. Deze Lijst is een officieel
parlementair stuk, dat, overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming
van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens,
louter op papier ter beschikking wordt gesteld van de Kamerleden.
7. Toepasselijk recht
Het petitierecht wordt geregeld in
-
artikelen 28 en 57 van de
Belgische Grondwet
- de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende
verzoekschriften (
DOC 54 3542/006)
- de wet van 16 november 2022 tot wijziging van de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij
de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende verzoekschriften, teneinde de in het
buitenland verblijvende Belgen de mogelijkheid te bieden om een verzoekschrift te
steunen (
DOC 55 2724/004)
- de wet van 29 november 2022 tot wijziging van de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij
de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende verzoekschriften betreffende de invoering
van een standaardformulier van het verzoekschrift om gehoord te worden (
DOC 55 2537/009)
- geconsolideerde wetgeving
- het
Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers
- en in het
Reglement van orde van de commissie voor de Verzoekschriften.